söndag 3 april 2016

Emma Donoghue - Room

Jacks hela värld är ett låst rum på drygt tio kvadratmeter. Rummet är Jacks och hans mammas fängelse, och det är ljudisolerat och specialbyggt för att de inte ska kunna ta sig ut.
På kvällen är mamma noga med att Jack ska gå och lägga sig i garderoben. Då kommer den man som handlar mat åt dem och som gör saker med mamma som Jack inte förstår.
I sju år har Jacks mamma hållits fången i det skjul som nu är deras hem. Där har hon med stor fantasi, påhittighet och kärlek lyckats skapa en värld för sin son. Men hennes desperation ökar och om de ska överleva måste de ta sig ut på egen hand. De kanske kan lyckas rymma men det är Jack som måste se till att deras plan går i lås ...
Room är en gripande historia berättad utifrån den femårige Jacks perspektiv, som trots att han tillbringat hela sitt liv inlåst är ovanligt intelligent och känslig. Romanen handlar om kärleken mellan en mor och hennes son och om att överleva under extrema omständigheter. Men den handlar också om det svåra med att möta världen utanför. Hämtat från Lind&Co

Den här har stått i min bokhylla sedan 2012, köpte den billigt på Bokrea och läste väl inte så noga på baksidan. Med facit i hand ångrar jag att jag inte läst den tidigare, vilken bok. Den börjar lite försiktigt och man förstår inte riktigt hur illa det är först, men ganska snart inser man hur det hela ligger till och man blir förskräckt och lite arg på svarte mannen som pojken kallar mannen. Boken är skriven ur pojkens perspektiv och det gör att den blir riktigt gripande. Jo, jag grät lite det erkänner jag. Bra skriven bok som berör och stannar kvar.  BETYG 5+
Pocket
Språk: Svenska
Antal sidor: 383
Utg.datum: 2016-03-03
Förlag: Lind & Co
Översättare: Ylva Stålmarck
Dimensioner: 180 x 115 x 10 mm
Vikt: 221 g
ISBN: 9789174615579
Köp boken hos Bokus eller Adlibris eller Cdon
Tack till Lind&Co för det överraskande Rec.exet.

11 kommentarer :

  1. Vad kul att du tyckte om den så mycket! Har velat läsa den ända sedan jag såg trailern till filmen för ett tag sedan - den verkade så väldigt gripande. Blev ännu mer sugen nu, så jag får se till att plocka upp den snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu tänkte jag se filmen när den kommer på dvd.

      Radera
  2. Verkar ganska läskig men spännande. Inlåsta lär den visst heta översatt - bör kollas upp lite bättre nu tror jag. ;)

    SvaraRadera
  3. Den här är jag så nyfiken på!!

    SvaraRadera
  4. Har inte hört talas om den boken förut, men den låter riktigt intressant.

    SvaraRadera
  5. Har läst Inlåsta en gång i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma bok, då är det bara se filmen

      Radera
  6. Jag måste ju bara börja på den......också :D

    SvaraRadera