måndag 10 april 2023

Kristina Appelqvist - Lögnaren i skafferiet

När Nina Storm hör att kulturminister Timmy Carlsson är död blir hon ledsen. Timmy var hennes bästa vän i gymnasiet, men vänskapen ebbade ut efter ett skruvat påhitt som spårade ur sommaren 1987. Timmy och Nina lovade att aldrig avslöja för någon vad de gjort.

Snart blir hon varse att Timmy sparat ett avslöjande foto i alla år. I sitt våghalsiga försök att komma över bilden snubblar hon över delikata hemligheter om sin chef Diana Wikman.

I samma veva arrangeras en skrivarkurs i den prästgård Nina fått ärva i Mjöbäck. Deckarförfattaren Greger Sparre tar till minst sagt okonventionella metoder för att få gruppen att komma loss med sitt skrivande. Men vilka hemligheter döljer sig under ytan?

Ett inbrott i Ninas lägenhet får henne att inse att Timmys död satt igång en kedja av gåtfulla händelser och obehagliga överraskningar. Vem i Ninas närhet planerar att avslöja vad som hände 1987? Och varför? 

Lögnaren i skafferiet är en underhållande spänningsroman om lögner och livslögner, vänskap, drömmar och maktkamp. Den är den andra delen i en serie om kommunikationschefen Nina Storm och hennes inte helt sympatiska chef, generaldirektören Diana WikmanHämtat från Piratförlaget

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst alla (nästan) Kristinas böcker och självklart vill jag läsa fortsättningen på Nina Storm

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Snygg layout med ett omslag om vad boken handlar om.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra driv

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, inget.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade verkligen denna boken trots att det inte var en enda bloddroppe var den spännande.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Nina Storm och hennes vänner är verkligen kul att följa och klart man känner Nina så henne gillar jag bäst. Jag vet vem jag inte gillar. 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var riktigt bra både vad gäller miljö och personer.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag kan gärna tänka mig en bok till om Nina Storm.

Sammanfattning.


Bok 2 i serien om Nina Storm och jag tyckte den var mycket bättre än första boken. Denna bok hade väldigt intressanta karaktärer varav en del inte hade rent mjöl i påsen.
Man fick följa med Nina på hennes jobb, men även privat och denna gången händer lite konstiga saker i Ninas hem.
Den var till och med lite smårolig när en grupp fick göra vissa konstiga uppdrag. Den var lite spännande men framför allt hade den ett enormt driv. En välskriven deckare om drakar, vin och ett hemligt foto, garanterat blod fri.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Nina Storm (del 2)
Antal sidor 407
Utgivningsdatum 2023-03-24
Förlag Piratförlaget
Dimensioner 215 x 140 x 30 mm
Vikt 588 g
SAB Hc
ISBN 9789164208583
Min bok var ett recensionsexemplar från Piratförlaget 🖤🤎🖤

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar