torsdag 27 april 2023

Nita Prose - Städerskan

Molly arbetar som städerska på det anrika Regency Hotell. Hon är exceptionell på sitt jobb, men har desto svårare i kontakten med andra människor. Mollys kära mormor har nyss gått bort, dessutom lyckades en så kallad pojkvän lura av Molly och mormor alla deras sparpengar. Så Molly mår inte speciellt bra, verkligen inte. När Molly ska städa i affärsmannen Charles Blacks svit hittar hon honom död i sängen...

Städerskan är en charmig spänningsroman med en udda hjältinna man lätt tar till sitt hjärta. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Det var ett av mina fem val för Bookie bok för april 2022, det är en spänningsroman.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


För ovanlighetens skull är det samma som det amerikanska omslaget. Bra textstorlek.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst, men ändå var jag tvungen att pausa för jag tyckte så synd om Molly.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det var det inte.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade boken men skulle inte vilja kalla det en bladvändare.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Molly var huvudkaraktären och henne tyckte man både om och tyckte synd om.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Suveräna beskrivningar, jag fick inre bilder.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det var nog hjältinnan.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja det skulle jag kunna tänka mig även om det blir svårt att toppa denna bok.

Sammanfattning.


Molly har levt med sin mormor som har lärt henne allt hon kan, att ha det rent och snyggt hemma är viktigt. De följer ett speciellt städschema som Molly fortsätter med efter mormoderns bortgång. Städar gör även Molly på det fina hotellet Regency där hon får se både ett och annat😨 . Hennes kollegor är inte snälla mot henne och städchefen Cheryl är riktigt taskig. Boken är kraftigt annorlunda från andra spänningsromaner, för det första är tempot långsamt och huvudpersonen Molly tycker man både om och tycker synd om. Hon är så godtrogen att man vill nästan ruska henne. Detta är nog en bok jag kommer komma ihåg ett tag efter att jag läst den just p.g.a. Molly och det överraskande slutet.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 334
Utgivningsdatum 2022-02-22
Förlag Albert Bonniers Förlag
Översättare Manne Svensson
Originaltitel The Maid
Medarbetare Davis, Andrew (form)
Dimensioner 222 x 145 x 28 mm
Vikt 465 g
SAB Hce
ISBN 9789100187033
Min bok är en Bookie bok.(en prenumerationstjänst kolla här >>>Bookie<<<<)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar