onsdag 26 april 2023

Louise Brynielsson - Den fåfänga kärringen

Att hitta hem i sig själv, trots att man sticker ut.

Enid gick fram och tillbaka. Vad skulle hon göra? Om hon berättade för Viktor att hon inte kunde göra honom stark så skulle hon bryta häxkoden. En häxa får aldrig berätta om sina svagheter för människor. Men en häxa får ju inte heller ta med sig en människa till Blåkulla! Hur hon än gjorde nu skulle det bli fel. Åh, det här är varför Urmodern alltid tjatar om att man inte ska beblanda sig för mycket med människor …

Enid är en häxa som bor i Haga i Göteborg. Hon spenderar nästan all sin tid med att göra som andra gör: dricka latte, ha på sig fina kläder och sitta på fik. Men hon har ett stort problem, hon ser inte ut som alla andra. En dag träffar hon Viktor, en vilsen nyinflyttad kille. Han sticker också ut, trots att han är människa. Varje dag är mobbarna på honom. Allt han vill är att kunna skrämma bort dem. Kanske med magi?

Den fåfänga kärringen är en varm och humoristisk berättelse om att hitta hem och att landa i sig själv, genom att sticka ut. Hämtat från Visto förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Visto förlag och tyckte den verkad spännande.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Fint omslag och bra textstorlek. 

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte den hade en väldigt fint budskap som passar så bra i dessa tider.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Enid och Viktor är huvudkaraktärerna och båda två var lika fina och Enid är för häftig, henne gillar jag.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar och Louise har gjort underbara illustrationer till.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, det skulle jag kunna tänka mig.

Sammanfattning.


Häxan Enid är inte som andra häxor, hon bryr sig om hur hon ser ut och gillar kläder och fina saker. Så träffar hon Viktor som är mobbad och Enid hjälper honom, kanske med lite magi. Jag tycker det är en fin bok om att vara sig själv och våga stå upp för det, vill man ha en vit sjal tar man på sig det. En bra högläsningsbok.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4

Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 112
Utgivningsdatum 2022-11-25
Förlag Visto Förlag
Illustratör/Fotograf Louise Brynielsson
Dimensioner 212 x 146 x 13 mm
Vikt 330 g
SAB Hcf
ISBN 9789178859085
Min bok är ett recensionsexemplar från Visto förlag 💛🧡💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar