onsdag 12 april 2023

Victoria Björn Blomqvist - I frusna spår

Året är 1956. Det svenska skidlandslaget når stora framgångar på OS i Cortina. Men när ett av de stora framtidshoppen i truppen hittas ihjälslagen i skidspåret och en annan åkare försvinner spårlöst ställs pallplatserna i skuggan.

Många år senare finner Alice Leander ett mystiskt vykort i sin morfars källare i Sälen. Det blir startskottet för en vindlande och skrämmande resa bakåt i tiden. Ju mer Alice får veta om sin morfars tid i skidlandslaget, desto tydligare blir det att någon är villig att gå långt för att hindra henne från att gräva i det som varit.

Vad hände egentligen på tremilen i Cortina och varför ville ingen prata om det när de kom hem? Kan Alice ta reda på sanningen eller är hemligheten fortfarande värd att döda för?

I frusna spår är en spänningsroman om tystnad och hemligheter, om ond bråd död i konkurrensens namn och om vad vi är beredda att göra för att skydda dem som står oss nära. Det är andra boken i en planerad serie som utspelar sig i Sälen. Hämtat från Piratförlaget

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag läste om den på Piratförlagets hemsida och tyckte den lät intressant.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Bra textstorlek och kallt omslag.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst språk och bra driv

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej då

Vad gillade du med boken?


Jag fastnade för boken när jag läste om den och jag tycker den infriar det mesta.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Bra karaktärer man fastnade för Alice och det var hennes morfars skidkarriär de rotade i.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar både på miljö och personer.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, det skulle jag mycket väl kunna tänka mig.

Sammanfattning.


När jag fick denna var det bok 2 i serien Sälen så jag lyssnade på bok 1, men en uppläsare som förstörde spänningen. Men jag tänkte det var bäst att ha läst bok 1 först så därför blev besvikelse stor när det knappt nämndes en person från den delen. Malte nämndes först på slutet. Denna bok var dock riktigt bra man fick följa Alice när hon grävde i morfars skidkarriär och varför en man dött på tremilen. På slutet blev den riktigt spännande och var inte alls vad jag tänkt. Jag ser framemot en fortsättning.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Sälen (del 2)
Antal sidor 313
Utgivningsdatum 2023-03-10
Förlag Piratförlaget
Dimensioner 216 x 142 x 23 mm
Vikt 474 g
SAB Hc
ISBN 9789164208507
Min bok är ett recensionsexemplar från Piratförlaget.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar