torsdag 15 juni 2023

L M Schön - Pansar av hud

Visst har Lena Fredén härdats efter mer än 20 år i yttre tjänst vid polisen i Jönköping. Inte ens de mest makabra dödsfallen tränger igenom det pansar som hon byggt upp för att skydda sig själv. Så varför kan hon inte släppa taget om den unga flicka som anträffas död under en balkong i Råslätt? Hämtat från Stellar förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Stellar förlag. Det är en deckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är helt okej. Det är väl mer titeln som är lite omvänd, eller? 

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag gillar deckare och tyckte denna var rätt spännande.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej,

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det handlade mest om Lena, men visst fanns det några kollegor runt henne också. Speciellt en man som var riktigt läbbig.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var verkligen bra beskrivningar och vissa riktigt skrämmande.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag tycker den kunde haft några ljuspunkter.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag skulle absolut vilja läsa en fortsättning.

Sammanfattning.


Det är väldigt intressant att läsa en deckare från en stad som man bott i och där man känner till flera platser som nämns i boken. Berättelsen är väldigt verklighetstrogen och handlar väldigt mycket om polisernas jobb. Det är väldigt hemsk läsning stundtals, om hur det går för flickorna. Jag brukar ofta ta upp att det ska vara en bra balans mellan privatliv och polisjobb i en deckare, i denna väger polisarbetet över. Det gör att jag tycker det blir stundtals lite tung läsning. Men helt klart läsvärd. Boken nämndes också i En smakebit på søndag.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3 +
Format Häftad (Danskt band)
Språk Svenska
Antal sidor 284
Utgivningsdatum 2023-03-31
Förlag Stellar Förlag
Medarbetare Lolax, Anna (form)
Dimensioner 210 x 143 x 14 mm
Vikt 376 g
SAB Hc.01
ISBN 9789188981288
Min bok är ett recensionsexemplar från Stellar förlag 💜🤎💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar