torsdag 29 juni 2023

Mari Jungstedt - Där den sista lampan lyser

Två Stockholmspojkar som tillbringar höstlovet på ett grådisigt och stillsamt Gotland försvinner spårlöst under en cykeltur till raukområdet Holmhällar. Kommissarie Knutas drar igång en jakt efter pojkarna i en intensiv kamp mot klockan. När så kroppen efter en antikvarie på Fornsalen spolas upp på en strand norr om Visby finner polisen skäl att leta samband.

Anders Knutas och hans kollega och partner Karin Jacobsson får ett svårgripbart fall att lösa, samtidigt som de står inför stora utmaningar i privatlivet. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har följt serien sedan bok ett så klart jag läser fortsättningen. Det är en gotlandsdeckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Det är okej omslag, lite mystiskt.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra flyt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej då.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte det var en typisk Jungstedt deckare, lagom spännande.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Knutas och Karin var huvudkaraktärerna. Jag har väl ingen speciell favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar både miljö och personer.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag följer ju serien så jag vill veta hur det går för Knutas och Karin.

Sammanfattning.


I denna bok får Knutas och Karin verkligen något att bita i, både vad gäller privat och på jobbfronten. Ja, men gillar man Knutas serien och ännu inte tröttnat på den är det klart man ska läsa denna också. Man får följa polisarbetet och även Knutas och Karin privat. Sen är den lagom lång och lagom spännande.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4

Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Anders Knutas (del 16)
Antal sidor 318
Utgivningsdatum 2021-06-09
Förlag Albert Bonniers Förlag
Medarbetare Scheutz, Sofia (form)
Dimensioner 222 x 143 x 31 mm
Vikt 468 g
SAB Hc
ISBN 9789100173500
Min bok är eget inköp 💙💜💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar