söndag 4 juni 2023

Gabriel Francke Rodau - Lydias liv

Vad vet vi egentligen om våra föräldrar? Hur hanterar vi vetskapen att de ligger för döden och hur lagar man en familjerelation innan det är för sent? Det är frågor som utforskas i romanen Lydias liv, en bok om sorg och förlust, familjehemligheter och judisk identitet.

Aleks är en medelålders svensk-judisk man med framgångsrikt företag och ett välordnat familjeliv. Hans tvillingsyster Tami bröt för länge sedan kontakten med deras mamma. Det är först när Aleks skickar ett textmeddelande om att mamman är döende som hon dyker upp för att vaka vid dödsbädden. Först då inser syskonen att de inte riktigt vet vem kvinnan i sängen är. Med ett svartvitt inramat foto som en av få pusselbitar startar jakten på sanningen om deras familjehistoria. 

Mer än ett halvsekel tidigare får vi följa Lydias liv i ett bistert Leningrad. Ensam med sin mor växer hon upp i andra världskrigets skugga. Pianot och baletten är Lydias allt och snart inser hon att konsten kan vara hennes biljett till ett bättre liv, men när hennes judiska arv smyger sig på skapas en alltmer ohållbar situation.

I Lydias liv får läsaren följa två sammanflätade historier: den om tvillingarna Aleks och Tami som vakar vid dödsbädden, och den om Lydias uppväxt i Leningrad och väg till Sverige. Hämtat från The Book affair

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick ett erbjudande via mejl om att läsa boken, det är en roman.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget säger inte så jättemycket, textstorleken är bra.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Bra språk och inga krångligheter.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Det ganska långt ifrån vad jag brukar läsa och känns lite för långsam.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något men kanske somnade ifrån boken några gånger.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Aleks och Tami som satt vid sin mors dödsbädd, nej, jag hade ingen favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var väl okej, tror jag.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Det vet jag inte.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag har Leons bok också, men vet inte om jag läser den.

Sammanfattning.


Boken är långtifrån vad jag brukar läsa, det är en väldigt lågmäld berättelse.
Den är välskriven och fin, men för mig blir den lite långsam och det passade mig inte alls.
Jag läste i alla fall ut boken och hade den inte handlat så mycket om dödsbädd hade det varit lite bättre.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3-
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 207
Utgivningsdatum 2023-03-14
Förlag The Book Affair
Medarbetare Ulmaja, Nina (form)
Dimensioner 216 x 142 x 19 mm
Vikt 410 g
SAB Hc.01
ISBN 9789198764789
Min bok är ett recensionsexemplar från The Book Affair. 💜💙💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar