lördag 24 juni 2023

Marie-Louise Marc - Två veckor till midsommar

Fristående uppföljare till feelgood-succén Juni, juli, halva augusti!

Jennie är en inbiten storstadskvinna och arbetar som chefredaktör på tidningen Drömliv. Men hennes eget liv är inte mycket till dröm. Efter skilsmässan för fyra år sedan lägger hon all tid på tonårsdottern Tilda. Kärleken och drömmarna om ett rött torp med vita knutar har hon lagt på hyllan.

Men en reportageresa till Storsjöhöjden i Jämtland förändrar allt. Hon lär känna människorna som bor och arbetar på gården, och charmas snabbt av de eviga sommarnätterna, och även av bonden Frank. Även om det känns som om han bär på en hel del hemligheter.

När resan lider mot sitt slut visar det sig att hennes kommande sommarsemester är hotad. Kan hon återvända till Jämtland? Och hur vet man egentligen var man hör hemma?

Två veckor till midsommar är en fristående uppföljare till Marie-Louise Marcs feelgoodsuccé Juni, juli, halva augusti - som sålt i 50 000 ex och hyllats av läsare och kritiker. Hämtat från Storytel

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag ville ha en trevlig bok som handlade om midsommar, detta är en feelgood.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är underbart det är så man önskar man kunde byta med den som ligger där.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst 

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej då.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte den var mysig och bra uppläst.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Jennie och Frank var väl huvudrollsinnehavarna men någon favorit hade jag inte.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var enormt bra beskrivningar både vad gäller miljö och personer. 

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte riktigt.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag gillar Marie-Louise böcker och brukar lyssna på hennes böcker.

Sammanfattning.


Det som är synd är att man kommer inte ihåg bok nummer 1, Juni, juli och halva augusti, det hade inte varit fel med en liten resumé från första boken. Men man håller alltså till på samma plats med huvudpersonerna som bok 1 (läste jag mig till). Dit kommer Jennie för att göra ett reportage. Vem träffar Jennie där? Det är jättemysig läsning om än lite förutsägbar. Men visst är det härlig med kärlek och lycka.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3+
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (301.2 MB)
Språk Svenska
Serie Storsjöhöjden (del 2)
Inläsare Gunilla Leining
Utgivningsdatum 2023-06-14
Upplaga 3
Förlag Printz Publishing
ISBN 9789177716792
Min bok är en ljudbok från Storytel 💙💜💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar