söndag 18 juni 2023

Sharon Gosling - Bokhandeln i Fyrtornet

I hjärtat av en avlägsen by nära Aberdeenshirekusten i Skottland står ett malplacerat fyrtorn. Det byggdes för 200 år sedan av en excentrisk markägare och hushåller nu den enda bokhandeln på flera mils avstånd.

Rachel kom till byn för fem år sedan och har sedan dess blivit kvar. När ägaren till bokhandeln i fyrtornet plötsligt dör, tar hon hand om den för att den inte ska gå förlorad.

En dag upptäcker Rachel en väl dold hemlighet i tornet och inser att det finns mer att veta om dess historia än hon trott. Kommer hon att upptäcka sanningen om fyrtornets första ägare? Och kan hon hindra att byns invånare får reda på den? Hämtat från Storytel

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Denna är nominerad till Årets bok och det är väl en feelgood roman.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Uppläsare är Anna Lyons och hon gör det helt okej.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Det var väl helt okej.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Det var väl det där med Camera obscuara som jag tyckte tog mycket plats i boken. Sen förstod jag inte riktigt varför det var så uppseendeväckande.

Vad gillade du med boken?


Den hade en del mysiga inslag.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Den var seg emellanåt, men jag hoppade nog inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det var en hel del karaktärer och hopplöst att hålla reda på. Jag hade ingen favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var väl okej beskrivningar.

Vad var annorlunda med denna boken?


Ingen aning.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag tror definitivt man kunde kortat ner den.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Njaa, inte i första taget.

Sammanfattning.


För det första var det otroligt många karaktärer i början, helt omöjligt att hålla reda på.
Jag vet inte hur många gånger jag fick backa tillbaka. Det var också otroligt mycket tjat om Camera obscuara och jag fattade inte riktigt varför det var så extremt intressant. Boken hade glimtar av intressanta inslag och mysiga sekvenser, men den höll inte hela vägen för mig och sen var det lite väl lång.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 2+
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (356.1 MB)
Språk Svenska
Inläsare Anna Lyons
Utgivningsdatum 2023-02-14
Förlag Louise Bäckelin Förlag
Översättare Birgitta Karlström
ISBN 9789177995678
Min bok var en ljudbok från Storytel.💙💚💙

2 kommentarer :