måndag 19 juni 2023

Frida Moisto - Märkt

Poliskommissarie Lisa Engström sitter inlåst på psyk misstänkt för mord, utan kontakt med omvärlden. Hennes kollega Bobbo försöker desperat få reda på vad som pågår, men deras chef Sten Johansson är förtegen. När Lisa nästan dödar en vårdare och rymmer från sjukhuset verkar allt hopp om hon ska kunna komma tillbaka i tjänst vara ute. 

Samtidigt hittas en ung flicka brutalt mördad utanför ett HVB-hem i Huskvarna. Flickan har åkt in och ut på både psyket och olika hem, och utredningen leder polisen till en gård utanför Jönköping. Polisteamet undersöker verksamheten, men den hemlighetsfulle ägaren försvårar arbetet. Vad döljer sig egentligen bakom den lantliga idyllen? De tvingas fatta ett drastiskt beslut och efter det finns ingen återvändo. 
Märkt är den fjärde fristående delen i serien om Lisa Engström vid Jönköpingspolisen. Hämtat från Bokfabriken

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de tidigare böckerna av Frida, det är en deckare från Jönköping.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är Lisa med hennes ärr i ansiktet, helt okej omslag.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst språk med bra flyt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker om serien, den är väldigt annorlunda mot andra deckare.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, här finns inga tråkiga ställen.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Lisa och hennes kollegor, jag tycker hennes kollegor verkligen är sympatisk och hjälpsamma. Men nej, någon favorit har jag nog inte.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det är bra beskrivningar och så roligt att man känner igen platserna.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag tror nog Frida skriver på en fortsättning och då vill jag helt klart läsa den. 

Sammanfattning.


Den här boken börjar verkligen med en käftsmäll och så mycket action, men vad hände egentligen? Ja, jag var tvungen att pausa och gå tillbaka i boken hade jag fattat rätt. Efter den något annorlunda början så flöt det på bra och det var spännande att följa Lisa. En fartfylld Jönköpingsdeckare som är både annorlunda och nervkittlande. 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Lisa Engström (del 4)
Antal sidor 382
Utgivningsdatum 2023-04-25
Förlag Bokfabriken
Medarbetare Lindblad, Niklas (form)
Dimensioner 232 x 158 x 27 mm
Vikt 658 g
SAB Hc
ISBN 9789180312776
Min bok är ett recensionsexemplar från Bokfabriken 💛🧡💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar