torsdag 15 juni 2023

Anna Alemo - Westerbergs - Charlotte

Året är 1950 och i Ystad fylls stadskärnan av syrendoft när sommaren närmar sig. Charlotte driver en egen hårsalong i familjen Westerbergs fastighet och för henne är det inte tal om att ta semester. Inte för att det spelar någon roll, hon älskar sitt arbete som får henne att glömma det som varit.

Jan, näst äldste sonen i grosshandlarfamiljen Westerberg, är nybliven läkare och ska snart påbörja sin tjänst i Lund. Men först tänker han tillbringa några veckor hemma i Ystad. I den mysiga sommarstaden tycks Charlottes och Jans vägar korsas gång på gång. Jan är inte som andra män hon har träffat. Han är eftertänksam och vänlig. Och ställer många frågor. Det är ovant för Charlotte, som ifrågasätter om män och kvinnor ens kan vara vänner. När hösten närmar sig har Charlottes liv tagit en helt ny vändning...

Charlotte är del ett i serien Westerbergs, Anna Alemos historiska romanceserie om 
personerna i och kring en välbärgad familj under 1900-talets mitt. Hämtat från Storytel

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ?

Jag brukar ha en ljudbok att lyssna på innan jag somnar och då passar inte deckare men en romance går bra.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


När jag såg bilden först så trodde jag det handlade om typ 1800-talet. Kajsa Linderholm var uppläsare.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättlyssnat, men något ansträngt emellanåt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej då.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte den var underhållande.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det var Charlotte och Jan som var nybliven läkare. Jag hade ingen direkt favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar vad gäller personerna.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag brukar läsa Anna Alemo

Sammanfattning.


Historisk romance är aldrig fel och inte heller denna trevliga ljudbok av Anna Alemo. Den är både underhållande, mysig och romantisk. Den är dock lite väl förutsägbar, för man vet precis hur det ska sluta. Extra plus för att katter fick ta en stor roll i boken. Jag kommer absolut lyssna på nästa del i serien. Det ska visst bli åtta stycken i serien.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3+

Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (180.9 MB)
Språk Svenska
Serie Westerbergs (del 1)
Inläsare Kajsa Linderholm
Utgivningsdatum 2023-03-30
Förlag Karat
ISBN 9789180830058
Min bok är en ljudbok från Storytel 🧡💛🧡

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar