torsdag 27 april 2017

Andrea De La Barre De Nanteuil - Mademoiselle Oiseau kommer tillbaka

Det har blivit november. På avenue des Temps Perdus är hösten så formidable som den bara kan vara just där, mitt i Paris. Framför det gamla huset på nummer 109 står en gänglig ung man och spelar tvärflöjt. Tonerna dansar runt på trottoaren, spritter till, tar ett språng upp på Mademoiselle Oiseaus balkong och vidare upp mot den ljusröda himlen. På vägen möter de de sista dalande löven. Nu är de grönprickiga träden nästintill nakna." 

Det har gått exakt 59 dagar sedan Mademoiselle Oiseau satte sig på sin matta och flög till Venedig. Ensam kvar ser Isabella Mademoiselle Oiseaus våning i ett annat ljus och upptäcker att bakom allt parisiskt fnurridurr ruvar ett mörker från det förflutna. Ett tidigare liv färgat av sorgkantade hemligheter och hastiga farväl, men också av systerskap, drömmars kraft och ett rosa dockskåp. Fort, innan allt kanske är för sent, måste Isabella ge sig ut för att söka efter sanningen. 

Låt dig svepas med till Paris och den fantastiska fortsättningen på berättelsen om Mademoiselle Oiseau. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag bad att få boken Mademoiselle Oiseau och landet Argentine utan att tänka på att det var del 3, så då tänkte jag att jag lyssnar ikapp.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Omslagen är underbara, det gör nästan halva boken.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Bra språk men jag vet inte. Uppläsningen var jättebra.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Ja, jag kände att jag inte hängde med, tyckte denna var så snurrig på något vis.

Vad gillade du med boken?

Jämfört med ettan som jag också lyssnade på var denna en besvikelse, snurrig och bara konstig.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Ja, det var det faktiskt men jag tror dessa böckerna ska läsas och inte lyssnas på.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Nej, säg det, nu var det ett tag sedan jag lyssnade. 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Lite smått äckliga kanske därför jag missade en del.

Vad var annorlunda med denna boken?

Det fina omslaget.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag tror den blivit bättre om jag läst den för boken innehåller så vackra illustrationer.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Jag ska LÄSA bok tre snart.

Sammanfattning.

Denna var av någon anledning helt snurrig för jag och backade ljudboken jättemånga gånger men tyvärr blev det en stor besvikelse jämfört med ettan. Men som jag skrivit innan skulle jag säkert läst den.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (41.4 MB)
Språk Svenska
Läsålder 6-9 år
Inläsare Livia Millhagen
Utgivningsdatum 2017-04-11
Förlag Rabén & Sjögren
ISBN 9789129705317
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar