söndag 30 april 2017

Jørn Lier Horst - Nattmannen

Dimman ligger kusligt tät över Larvik tidigt en kall höstmorgon. Mitt på stadens torg har ett avhugget huvud placerats, spetsat på en påle. Kommissarie William Wisting ställs inför det mest groteska fall han stött på under sin poliskarriär. Det brutalt mördade offret är en mycket ung flicka och hela Norge är skakat av det blodiga dådet. Medierna kräver en snabb lösning. Men de viktiga timmarna efter fyndet passerar utan några ledtrådar om vem flickan är, och pressen blir inte mindre när ännu ett lik hittas, uppdraget ur den djupa älven. Snart står det klart att trådarna i det här nätet sträcker sig långt bortom landets gränser och att fallet har kopplingar till betydligt tyngre kriminalitet än någon kunnat föreställa sig. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick del 2 Vinterstängt av Lind&Co som en överraskning och jag gillade den supermycket. Så nu tänkte jag läsa resten men från början.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Snyggt stilrent omslag. Uppläsare Mattias Linderoth

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Bra språk och en fenomenal uppläsare, vilket gör att det flyter på ganska bra.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, den var tack och lov översatt

Vad gillade du med boken?

Jag gillade Vinterstängt så jättemycket, tyckte den var sjukt spännande. Men denna höll inte samma mått och egentligen är det inte alls konstigt eftersom Nattmannen var debutboken. Det kändes som jag aldrig riktigt kom in i boken.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Ja, det tror jag nog för jag fick backa några gånger.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Det var William och han dotter som vi fick följa, men ingen speciell favorit av dem än.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

De var rätt okej men inget som riktigt fastnade.

Vad var annorlunda med denna boken?

Det annorlunda med serien är att den givits ut i fel ordning.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag upplevde den smått rörig och fick inte grepp om personerna.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, jag ska läsa de andra delarna eftersom tvåan var bra.

Sammanfattning.

En något rörig deckare med massa olika personer inblandade. Det blev en besvikelse eftersom Vinterstängt var så bra.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3-
Format
Ljudbok
Filformat
Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (222.2 MB)
Språk
Svenska
Inläsare
Mattias Linderoth
Utgivningsdatum
2017-02-21
Förlag
Lind & Co Förlag
Översättare
Cajsa Mitchell
ISBN
9789174618372
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar