torsdag 20 april 2017

Ewa Klingberg - Stenhuggarens dotter

Sissela Konradsdotter föds 1252 i smålandet Njudung. Hennes far är känd för sin magiska förmåga att förvandla stenar till konstverk. Hans berömmelse når ända till kungaborgen i Stockholm, och han får en inbjudan av kung Valdemar.

Dottern Sissela följer med till Stockholm och snart är hon en central del av kung Valdemars liv. Men maktstriderna och intrigerna på kungaborgen tvingar henne på flykt. Med sig får hon kungens frilloson Eskil och den ring som under århundraden burits av kvinnor i maktens närhet. En dag många år senare hinner verkligheten i kapp Sissela, och hennes hemligheter riskerar att avslöjas. Hämtat från Historiska media


Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick en förfrågan via mejl och tackade ja, men sedan dröjde det innan boken kom, så då frågade jag efter den. Då hade de tappat bort mig i rullarna. Så när boken sedan kom, ja då blev den tyvärr liggande hos mig skämdes lite för det. Men det liksom bar mig emot att det var del 7 i serien och jag vill helst läsa i rätt ordning. Tur att jag övervann det.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Fint omslag, passande. Bra textstorlek.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Språket var helt okej, tack och lov inte för gammaldags.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, det tycker jag inte.

Vad gillade du med boken?

Jag ska erkänna att jag börjat på den innan men när det blir för mycket kunganamn så jag lade den ifrån mig. Mitt största intresse är inte historia men nu undrar jag om inte Ewa fått mig mer intresserad. För boken var riktigt spännande och intressant. Sissela var också en person lätt att ta till sig och så var det en hel del kärlek också. Så när jag väl började läsa tog det mig två dagar att läsa ut den. 

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, inga.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Jag tycker de var väl beskrivna och som jag skrev innan tog man till sig Sissela, hennes personlighet verkade underbar.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

När jag läste boken var det som jag flyttades till den tiden.

Vad var annorlunda med denna boken?

Historisk skönlitteratur som till och med jag gillade.

Vad kunde gjort boken bättre?

Nej, vad skulle det varit.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, gärna. 

Sammanfattning.

Historisk skönlitteratur, som var skriven på ett sätt som fick till och med mig få upp ögonen för denna genren. Intressant, spännande, bra personbeskrivningar och ett driv som gör att du vill läsa vidare.


Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Släkten (del 7)
Antal sidor 347
Utgivningsdatum 2015-09-14
Upplaga 1
Förlag Historiska Media
Medarbetare Sokcic, Miroslav (form)
Dimensioner 210 x 150 x 30 mm
Vikt 520 g
SAB Hc
ISBN 9789175452753
Tack till Historiska media för rec.ex 
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

1 kommentar :