söndag 23 april 2017

Anna Jansson - Det du inte vet

Sensommarvärmen dröjer sig kvar på Gotland. Maria Wern är på fest hos sina nya grannar i Åminne när en explosionsartad brand utbryter i ett hus i närheten. Dådet sätts i samband med en serie inbrott i sommarstugeområdet.

Morgonen därpå försvinner Tomas Hartmans dotter Sofi spårlöst från stranden i Åminne. På uppdrag av Region Gotland utredde hon konsekvenserna av oljeborrning på ön. Försvinnandet sker dagen innan resultatet ska presenteras. Både miljöaktivister och riskkapitalister i oljebranschen väntar ivrigt på hennes svar. Demonstrationerna mot oljeborrning drivs av Rasmus Flöjel, Sofis pojkvän under gymnasietiden. Allt fler ansluter sig till protesten.

Tomas Hartman för en förtvivlad kamp mot tiden för att finna sin dotter. Han vet hur ängslig och sårbar hon egentligen är och hur hårt hon får kämpa mot sina egna demoner. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst Annas tidigare böcker om Maria Wern

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Omslagen är fina och enhetliga. Uppläsare Marie Richardsson

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Bra språk och bra uppläsningen av Marie.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej då

Vad gillade du med boken?

Jag gillar Annas böcker om Maria, de är lättlästa och småtrevliga. Man får en liten inblick i hur det ser ut på Gotland med.(vill gärna åka dit).
Just denna bok var det en kollegas barn som råkade illa ut och jag tycker Anna är bra på att fånga upp de känslor som kollegan har i det läget. Hon är även bra på att beskriva det vardagliga. 

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Lite seg tyckte jag.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Jag gillar karaktärerna i Annas böcker och det är nog därför man läser vidare trots att det nu är 18:e boken om Maria Wern.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Ja som jag nämnt ovan bra miljö och personbeskrivningar.

Vad var annorlunda med denna boken?

Det var inget speciellt tror jag.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag är rätt nöjd som det är.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Jag tänkte läsa den andra serien om Ödesgudinnan på Salong d'Amour och har faktiskt läst en bok om Emil Wern.

Sammanfattning.

En spännande bok om Maria Wern och hennes kollegor, där vi får följa poliserna både på polisstationen och privat. Här råkar en kollegas dotter illa ut.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4
Format Mp3-skiva
Språk Svenska
Serie
Maria Wern (del 18)
Inläsare Marie Richardson
Utgivningsdatum 2017-03-20
Upplaga 1
Förlag Norstedts
Dimensioner 125 x 140 x 7 mm
Vikt 54 g
SAB Hc
ISBN 9789113076102
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar