fredag 21 april 2017

Bokbloggsjerka 21 – 24 april

Bokbloggsjerka hos Annika och veckans fråga lyder; 

Hur avgörande är karaktärerna tycker du?

Kort svar: Jätteviktigt.
Och så kommer vi till det långa svaret, eller halvlånga.
Jag har läst böcker där man inte känt något för huvudpersonen i boken, de har till och med verkat osympatisk och gnälliga. Då stör man sig till den milda grad på personen att det nästan blir jobbigt att läsa vidare.
Jag älskade böckerna om Det lilla bageriet på Strandpromenaden mycket för att jag gillade Polly som person.  Det blir inte sämre av att hon tar hand om en Lunnefågel och senare träffar en underbar man. Läs böckerna.

24 kommentarer :

  1. Gnälliga karaktärer gillar jag inte. Boken du nämner har jag läst. :)

    SvaraRadera
  2. Jag utgår ifrån att du inte menar att alla romanfigurerna ska vara älskvärda. Man ska väl kunna reta sig på någon också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej vissa är kul att reta sig på och bli lite upprörd men någon i boken måste man ha sympati för.

      Radera
  3. en bra skildrad osympatisk person är väl lika övertygande som en trovärdigt skildrad sympatisk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har helt rätt, kunde inte sagt det bättre själv 😀

      Radera
  4. Det är intressant det där med att en kan reta sig på vissa karaktärer så att en knappt kan läsa eller lyssna och andra inte....

    SvaraRadera
  5. Jo, karaktärer är jätteviktiga.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Den är en sådan där bok man mår bra av.

      Radera
  7. Ja, jag känner igen mig i att det kan vara svårt att läsa böcker där jag stör mig en massa på huvudpersonen. Det lilla bageriet har jag läst om. Det var en småtrevlig bok!

    SvaraRadera
  8. Jag har precis läst den boken, och mitt problem var nog att jag inte riktigt kunde med Polly ;-)

    SvaraRadera
  9. Karaktärer är viktiga på olika sätt. :)

    SvaraRadera
  10. Usch ja! Läser en sån just nu (Häxans tid). Inte så förtjust i den ständigt misslynte huvudkaraktären där. Ska verkligen ändå försöka ta mig igenom boken, men får kämpa! Har tänkt läsa "Det lilla bageriet på Strandpromenaden", verkar trevlig. :)

    SvaraRadera
  11. Gnällspikar är sällan trevligt att läsa om.

    SvaraRadera