tisdag 31 januari 2017

Åsa Öhnell - Polkagrisrånarens hemlighet

Klara höll andan när Bella öppnade kassen. Sedan gav hon upp ett skrik som hade skurit genom märg och ben om det inte dämpats av alla andra ljuden på Liseberg. 

En polkagrisförsäljare har blivit rånad på sina pengar och alla spår pekar åt samma håll. Det verkar som om en nyanländ flyktingkille är skyldig. Men det är något som inte stämmer. När Klara kommer på vad är det för sent ? Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick den som rec.ex av Idus förlag och har tänkt tipsa om Klarabelldeckarna för eleverna.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Lite större text än en vuxenbok men inga bilder så den passar helt klart lite äldre barn.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättfattligt språk och lagom med beskrivningar.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej.

Vad gillade du med boken?

Jag tycker Klarabelldeckarna är riktigt mysiga böcker, lagom spännande och inte för läskigt. Det är andra boken jag läser och jag gillar verkligen serien.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, det var bra flyt i berättelsen.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Ja man gillar så klart Klara och Bella de är ju huvudkaraktärerna.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra, nu har man varit på Liseberg några gånger så det hjälpte nog att man kunde se allt framför sig.

Vad var annorlunda med denna boken?

Det finns flera deckarserie för barn men denna är nog en bland de mysigaste.

Vad kunde gjort boken bättre?

Nej, jag kan inte komma på något.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Jag vill hemskt gärna läsa alla Klarabelldeckarna.

Sammanfattning.

Deckarserie för barn i åldern 9-12 år spännande böcker med bra driv.
Denna bok utspelar sig på Liseberg så jag tror många barn känner igen miljön. Jag kommer rekommendera dessa böcker på nästa bokprat på skolan.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4+
Inbunden
Språk: Svenska
Serie: Klarabelladeckarna (del 6)
Läsålder: 9-12 år
Antal sidor: 167
Utg.datum: 2016-08-16
Förlag: Idus Förlag
Dimensioner: 220 x 150 x 20 mm
Vikt: 500 g
SAB: Hcg

ISBN: 9789175774213
Tack till Idus förlag för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar