tisdag 24 januari 2017

Merry Vik - Det är Lotta förstås

"Och Lotta, det är jag - Marie-Sofie Månsson.
Namnet Lotta fick jag, när jag bara var någon månad, har mamma berättat. Så fort hade mina föräldrar och syskon hunnit tröttna på mitt rätta och stiliga namn. Det föll sig lättare att säga Lotta, påstår de. Och jag förstår dem. Det måste vara påfrestande att komma dragande med Marie-Sofie i alla möjliga sammanhang.
I all synnerhet, när jag nu blev den jag blev. Inte en liten ljuv och förståndig flicka utan en slarvig, hoppsig, tanklös ... ja, vad är det mer de brukar säga att jag är? Jo, bullersam och högljudd. Det där sista vet jag inte alls varifrån de har fått det. Det måste väl för sjutton höras vad man säger?" Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg att Storytel hade kommit med böckerna som E-böcker och blev så himla sugen. Skulle jag tycka lika mycket om dem nu som när jag var barn.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Jag har alltid gillat omslagen till Lottaböckerna, det är Heidi Lindgren som gjort dem.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst 

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt?

Nej

Vad gillade du med boken?

Jag gillar allt och speciellt Lotta, hon är så himla rolig. Familjen är också trevlig och det är så vardagligt mysigt.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Det är familjärt och trevligt, men man får betänka att böckerna har några år på nacken.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

När jag som ung läste böckerna tänkte jag inte så mycket på det men nu ser jag faktiskt allt framför mig. Hur det ser ut på Lottas rum och även hur Lotta ser ut.

Vad var annorlunda med denna boken?

Den är riktigt rolig utan att det är krystat.

Vad kunde gjort boken bättre?

Ja, kanske mer illustrationer.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Det blir nog omläsning av serien bara nu Storytel har HELA serien.

Sammanfattning.

En rolig bok för barn i åldern 9-12 år (?), men som med fördel kan läsas av vuxna. Där man följer Lotta genom böckerna. Mina absoluta favoritböcker som barn. 


Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4+

E-bok (nedladdningsbar)
Filformat: EPUB med vattenmärke
Språk: Svenska
Läsålder: 9-12 år
Utg.datum: 2016-11-28
Förlag: Massolit Förlagsgrupp AB
ISBN: 9789132172410
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar