tisdag 31 januari 2017

Tematrio - Barn och ungdomsböcker

Så här skriver Lyrans Noblesser på sin blogg;

Både under 2016 och nu i inledningen av 2017 läser jag mer barn- och ungdomsböcker än någonsin. Förutom då jag var barn eller ungdom, alltså. Jag väljer gärna böcker som kategoriseras för 9-12 år, men läser också ibland för lite äldre ungdomar. Ge mig därför era bästa tips, från nu eller då. Berätta om tre riktigt bra böcker för barn i olika åldrar!
Detta är del 1 i Jakten på Jack och är en fantasy för barn i åldern 6-9 år, det speciella med böckerna är att alla utspelar sig på kända platser i Stockholm.
En ruskigt spännande rysare som utspelar sig i skärgården. Åldern 9-12 år.
En fantasy som överraskade mig, så bra. Nu ser jag framemot fortsättningen.

12 kommentarer :

  1. Känner inte till någon av de här böckerna.

    SvaraRadera
  2. Ah, Jack-böckerna. De blev mycket populära hos ett närstående barn när han var i rätt ålder för dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är så bra, även för en gammal tant som mig.

      Radera
  3. Jakten på Jack blev jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  4. Både Trolldom i Gamla Stan och Djupgraven verkar intressanta. Har ett litet syskonbarnbarn som snart fyller 6 år, och Trolldom i Gamla stan verkar vara en bra bok för henne. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Glastronen skall jag påbörja snart. Skall bli spännande. De andra två känner jag inte till.

    SvaraRadera
  6. Glastronen vill jag läsa någon gång. Böckerna om Jack ska jag nog kolla upp om det kan vara något för sonen.

    SvaraRadera
  7. Jakten på Jack var ny för mig men det låter riktigt trevligt. Så tack för tipset!

    SvaraRadera
  8. Åh, nu blev jag ju nyfiken på Glastronen när du menade den var så överraskande bra! :)

    SvaraRadera
  9. Trolldom i Gamla Stan är jätteuppskattade bland mina elever på lågstadiet. Har läst jättemycket bra om Maas, så henne ska jag läsa för egen del :)

    SvaraRadera
  10. De två sista har jag hört talas om, mycket, men inte läst.

    SvaraRadera