torsdag 19 januari 2017

Caroline Säfstrand - Om du bara visste

När Elin en dag hittar en förlovningsring i pojkvännen Zacks ficka får hon panik. Hon packar en väska och beger sig brådstörtat till Hallands Väderö - en plats som hon svurit på att aldrig någonsin återvända till. Här får hon dela bostad med Anja, en äldre dam som kommit till ön för att måla. Anja släpper inte gärna någon för nära inpå livet, men när hon ser vilken av hennes tavlor som Elin uppslukas av förstår hon att Elin inte är som alla andra. 
Sommaren tillsammans på ön förändrar allt. Omslutna av öns vackra naturlandskap utvecklas en djup vänskap. Tryggheten de känner i varandras sällskap ger dem modet att ta tag i sina plågsamma minnen. I takt med att de kommer varandra allt närmare inser de även att deras historier på ett förunderligt sätt tvinnas samman till ett gemensamt mönster. Plötsligt blir den enas frågor den andras svar ... Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag ville ha en lättlyssnad ljudbok att snozza till och då tyckte jag denna kunde passa bra. En bok om vänskap och relationer. 

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Omslagen till Caroline Säfstrand böcker är så vackra och passande.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Uppläsare Lisa Fry tog lite tid att vänja sig vid men sedan gick det utmärkt och jag tyckte hon passade bra till boken.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Ja, det var ett parti i boken då Anja var dålig som jag inte riktigt förstod varför hon låg i fosterställning och ej svarade. Jag greppade nog inte varför.

Vad gillade du med boken?

Jag gillade tillbakablickarna på Anjas liv, hon hade haft det riktigt hemskt.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Detta är egentligen inte min typ av bok alls, men jag fann den väldigt intressant och läsvärd, trots att farten var lite långsammare.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Anja och Elin är personer man lätt tar till sig, kanske speciellt Anja med tanke på hur jobbigt hon haft det.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Hallands väderö är platsen där Elin hyr en stuga, jag kommer i efterhand inte ihåg vad Caroline skrev om platsen men det var säkert beskrivit. Däremot var personerna utförligt beskrivna.

Vad var annorlunda med denna boken?

Ingen bok är den andra lik men extremt annorlunda kanske den inte var.

Vad kunde gjort boken bättre?

Nej, det vet jag inte. Uppläsaren tog tid att vänja sig vid men det gick bra till slut.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, jag gillar henne sätt att skriva.

Sammanfattning.

Det är en fin bok om vänskap och relationer och tillbakablickar vad Anja varit med om. Man växer in i boken och det blir bara bättre ju längre in man kommer. Och ett bra slut.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4+
Mp3-bok (nedladdningsbar ljudbok)
Filformat: Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (218.8 MB)
Språk: Svenska
Inläsare: Liza Fry
Utg.datum: 2016-04-20
Förlag: Massolit förlag
ISBN: 9789176790595
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar