tisdag 24 januari 2017

Viktor Nilrak - Lignumkorset

Lignumkorset är en äventyrsroman med kulturromantiska inslag. Ett medelålders gift par från Sverige hyr ett boende i Spanien, tillsammans med katten Viggo. Kvinnan, som heter Maria, ser fram emot att få skriva en bok i lugn och ro medan mannen, Gussen, ska ägna sig åt aktiehandel. De upptäcker ett nytt land, dess historia, kultur och gemenskap. Gussen och Maria reser i rummet, men upplever också tiden. Vad har egentligen hänt och varför? De dras in i en allt mer märklig, mystisk och emellanåt skrämmande händelseutveckling. Gussens barndomsvän, Bernt, ringer i tid och otid, oftast olägligt. Parets ibland dråpliga, men även mysiga vardag, varvas med inslag av allvarlig karaktär. En kvinna från London, en man från USA och en mäktig finansman från Sverige, är några av dem som korsar Gussens och Marias livsväg. Gränsen mellan verklighet och fantasi blir ibland vag, de upplever saker som livets erfarenheter inte kan minnas. Vad kan de gåtfulla talen, religiösa symbolerna och andliga husen förtälja? Tiden kommer ifatt dem och historien gör sig påmind. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag blev kontaktad av en vän till författaren och frågade om jag ville läsa, det lät som en deckare så jag tackade ja.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Ganska tät och med några konstig OoOoOo som skulle dela av texten.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Språket flöt på ganska bra förutom att det ploppade upp något svårt ord emellanåt. Så var vissa delar skrivit på dialekt, tror jag och då fattade jag ingenting. Jag har jättesvårt för att läsa dialekt tryckt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Ja, det var mycket jag inte förstod och denna bok tog mig väldigt lång tid att läsa. Jag fick liksom inget flyt i läsningen.

Vad gillade du med boken?

Jag älskar katter och det var verkligen bokens behållning.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Ja, jag hoppade över jättemycket, alla ställen när det började likna en guidebok istället och alla dessa bibelcitat. Jag är allergisk mot bibelcitat i böcker, vill jag läsa bibel gör jag det.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Det är ett stort problem när man inte gillar karaktärerna, är det en skurk eller psykopat som Christopher Silfverbielke då får den vara hur jävliga som helst. Men detta skulle vara vanliga svenskar, eller?, som retar sig på precis allt, vännerna är det fel på, släkten kan inte uppföra sig och ute på restaurang retar de sig på gästerna. Men själv kan de hålla upp fingrarna får att bedöma om folk är en tiopoängare eller inte. Dessutom jämför de sig själva med filmstjärnor till utseendet och även andra människor. Gussen och Maria kändes inte ett dugg sympatiskt, närmast lite fisförnäma och då tar man inte till sig personerna utan retar sig på dem istället. (Oj nu lät jag precis som dem ).

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var alldeles för mycket beskrivningar så boken blev inte spännande alls.

Vad var annorlunda med denna boken?

Guidebok och deckare i ett.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag tror om man skippat det mesta med kursiv stil, tagit bort Skeoningen och kortat ner den 100 sidor. Så givetvis gjort huvudkaraktärerna mer sympatiska. 

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Jag tror tyvärr inte det.

Sammanfattning.

En deckare som var en blandning mellan deckare och guidebok med mycket kursiv stil.
Karaktärerna var inte så sympatisk och handlingen kom av sig av alla beskrivningar.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 2-
Häftad
Språk: Svenska
Antal sidor: 324
Utg.datum: 2016-08-22
Förlag: Type and Tell
SAB: Hc
ISBN: 9789176839461
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

4 kommentarer :

  1. Kul att läsa din recension. Jag recenserade den i november i fjol. Vi tycks tycka lika på många punkter. Fast jag gillade inte katterna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste läsa din recension. Jag älskar katter.

      Radera
  2. Skönt att höra att det inte bara var jag som störde mig på Gussen och Maria. Jag ogillade dem direkt när de tänkte på sig själva som ödmjuka. Det ligger liksom lite i ordets natur att om man är det så säger man inte det om sig själv :) Och deras beteende var raka motsatsen till ödmjuk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen synd, när jag läste om boken lät allt mycket bra.

      Radera