tisdag 24 januari 2017

Merry Vik - Ja se Lotta


"Det var tredjedag jul, och jag satt och funderade på vad jag skulle hitta på att göra. Giggi - min bästa vän - var bortrest och skulle inte komma hem förrän efter nyår. Alla julklappsböcker var lästa. Utom den engelska, förstås! Den hade jag bara läst två sidor i ännu.
Förresten visste jag inte vart den hade tagit vägen; borta var den i varje fall. Jag skulle väl leta reda på den, men inte i dag. Vad skulle man kunna hitta på?"

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Efter första boken bestämde jag mig för att läsa på Lottaböckerna igen.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Det är som e-böcker jag läser dem och jag kan göra det både i telefonen eller på Ipaden, vilket är superbra. 

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Jag tyckte det flöt på bra, lättläst, samt befriat från svordomar.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej.

Vad gillade du med boken?

Jag gillar att den är så rolig, fortfarande.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, det behövdes inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Lotta och hennes familj samt hennes kompis Gigi. Klart att Lotta är favoriten och jag tror att jag var nog lite som henne när jag var ung.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

De är riktigt bra och för varje bok lär man känna familjen mer.

Vad var annorlunda med denna boken?

Den är grymt rolig.

Vad kunde gjort boken bättre?

Ja det blir samma svar som på förra, kanske illustrationer.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Japp, vi kör i alla fall igenom de som Storytel har och hittills är det femton.

Sammanfattning.

En rolig bok om en tjej som rätt ofta gör bort sig eller klantar till det. Men Lotta har hjärtat på rätt stället och därför älskar man böckerna så. Man får följa henne och hennes familj genom böckerna.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4+
E-bok (nedladdningsbar)
Filformat: EPUB med vattenmärke
Språk: Svenska
Läsålder: 9-12 år
Utg.datum: 2016-11-28
Förlag: Massolit Förlagsgrupp AB

ISBN: 9789132172557
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar