fredag 13 januari 2017

C L Taylor - Olyckan

Att bevara en ohygglig hemlighet kan vara så svårt att det rent av kan kännas lättare att inte längre finnas till.
Kanske var det så det kändes för Charlotte? Ingen vet, men hennes mamma Sue misstänker det. Varför skulle hennes älskade tonårsdotter annars ha klivit rakt ut i gatan framför en buss?
Nu ligger Charlotte i koma och Sue och hennes make kämpar för att både hitta svar, få till stånd något slags normal vardag och förstås för att dottern äntligen ska vakna upp.
En dag hittar Sue Charlottes dagbok och via en kommentar i den tvingas hon rannsaka sig själv. Till slut har hon inget annat val än att konfrontera sina egna demoner.
Handlar allt det här om henne och ett förflutet hon kämpat hårt för att lämna bakom sig? Eller ser hon spöken mitt på ljusa dagen? Och varför verkar hennes make inte se det hon ser? Frågan är om han vet mer än han låter påskina.
Kan det vara så att det som hänt Charlotte i själva verket handlar om Sue? Hämtat från Lind&Co

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags 
bok/genre/typ? 

Jag läste om den på Lind&Co och bad om ett rec.ex. Genren är deckare eller kanske mer thriller.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Snygg och lockande framsida, men speglar väl inte bokens innehåll.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst och inga konstigheter.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Det hann jag knappt tänka på.

Vad gillade du med boken?

De var en riktig bladvändare man kunde inte lägga ifrån sig boken förrän den var slut.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Den jämförs med Gone girl och Kvinnan på tåget men det tycker jag är helt fel, den är inte alls lik de böckerna.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Man kände med Sue fast jag kunde tycka hon kunde gjort annorlunda.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var en dåtid och nutids berättelse och personerna beskrevs väl i och med tillbakablicken.

Vad var annorlunda med denna boken?

Jag tror den påminner lite om andra böcker jag läst. 
Spoiler Jag är lite trött på att läsa om kvinnor som blir slagna av sina pojkvänner och hur svaga de är. Spoiler slut.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag vet inte men något fattades men jag kan inte sätta fingret på vad.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, det kan jag nog tänka mig.

Sammanfattning.

En spännande bok som inte påminner så mycket om Gone girl eller Kvinna på tåget som det sägs. Den är underhållande och börjar man läsa kan man inte släppa taget förrän man läst klart.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4+
Inbunden
Språk: Svenska
Antal sidor: 327
Utg.datum: 2016-09-08
Upplaga: 1
Förlag: Lind & Co
Översättare: Fredrika Spindler
Originaltitel: The Accident
Medarbetare: Graves, Emma (form)
Dimensioner: 217 x 145 x 24 mm
Vikt: 499 g
SAB: Hce
ISBN: 9789174616088
Tack till Lind&Co för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar