tisdag 17 januari 2017

Ingelin Angerborn - Rum 213

Den här natten vaknade både Meja och jag av Beas skärande skrik. Hon satt i sin säng med kudden hårt tryckt mot ansiktet.
- Du drömde bara, viskade jag. Här är ingenting. Bea skakade på huvudet bakom kudden.
- Det var ingen dröm, sa hon tyst. Jag såg henne, på riktigt. 
Varför händer det så konstiga saker i rum 213? Rummet som Meja, Bea och Elvira delar på kollot. Varför försvinner deras saker på nätterna? Och vem är den vitklädda flickan som bara Bea kan se? Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har hört så mycket om denna bok, så jag kände att jag måste läsa den innan jag ser filmen.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Omslaget lovar verkligen något riktigt rysligt.Se ovan.


Filmomslaget är ännu snyggare.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst och vardagligt språk.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, det tror jag inte.

Vad gillade du med boken?

Den var vardaglig med en krypande känsla av att något var fel. Jag tror verkligen barn i åldern 9-12 år skulle känna igen sig, till viss del då. 

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Det var inget som var mindre bra men kanske trodde jag den skulle vara mycket läskigare, men det kanske räcker till i den åldern.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Det handlade om tre tjejer som var på läger och man blev nog mest bekant med Meja. 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Man kunde verkligen se allt framför sig, så de ska verkligen bli kul att se filmen och då jämföra med sin inre bild.

Vad var annorlunda med denna boken?

Nej, inget speciellt.

Vad kunde gjort boken bättre?

Ja, ännu rysligare kanske men med tanke på att åldersgruppen är 9-12 år så räcker det nog.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Absolut

Sammanfattning.

En liten spökhistoria för barn i åldern 9-12 år. Jag tror barn skulle känna igen sig i mycket, tjejer kanske i relationerna dem emellan.
Bra skriven med ett bra driv. Skulle mycket väl kunna tänka mig att det går att boksamtala kring.

Vad ger du boken för betyg?
BETYG 4

Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar