torsdag 26 januari 2017

Anna Helgesson - Saga och Simon - Kärlek och vampyrer

Saga och Simon är tio år och tvillingar. Deras lärare Vilja får mystiska brev och sms från någon som kallar sig K.V. Vilja verkar vara i fara! 
Alexandros granne är misstänkt lik en vampyr. Supersyskonen får bråttom att rädda honom undan de hemska tänderna. Men vad gör man när inte ens vitlök hjälper? 
Och det där med kärlek verkar vara komplicerat. Kan man bli kär fast man är gammal? Kan kärlek vara fel? 
I den här boken blir det vinter i Kummelby med luciadisko, pepparkakor, skumma tomtar och massa härlig kärlek i olika former. Hämtat från Idusförlag


Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick lite reklam i mejlen från Idus förlag och tänkte kanske kunde jag läsa och sedan boktipsa min skola.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Underbart, bra textstorlek och underbart illustrerat av Anna Södergård. Omslaget lockar till läsning.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst och snällt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej.

Vad gillade du med boken?

Den tog upp många känsliga saker som barn går och funderar på.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Den var rätt jämn och hade inga tråkiga ställen.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

På första uppslaget är alla karaktärer illustrerade, väldigt bra. Jag tyckte alla verkade vara trevliga och snälla. Men någon favorit hade jag nog inte.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar som hjälptes upp av fina illustrationer.

Vad var annorlunda med denna boken?

Nej, jag kan inte komma på något.

Vad kunde gjort boken bättre?

Nej, det vet jag inte.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, det kan jag tänka mig, gärna del 1 av Saga och Simon.

Sammanfattning.

En riktigt bra bok för den som är lite mer läskunnig, då det är rätt mycket text och över 100 sidor. Saga och Simon gillar att leka detektiver och får för sig vissa saker som inte alltid stämmer. Det gör att det blir lite småkul. Det händer mycket i boken och de tar även upp bra saker. Toppenbok.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5
Inbunden
Språk: Svenska
Serie: Saga & Simon (del 2)
Läsålder: 6-9 år
Antal sidor: 108
Utg.datum: 2016-11-08
Förlag: Idus Förlag
Illustratör/Fotograf: Anna Södergård
Dimensioner: 211 x 146 x 10 mm
Vikt: 253 g
SAB: Hcf
ISBN: 9789175774367
Tack till Idus förlag för rec.ex.
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon.

4 kommentarer :

  1. kanske något för mitt äldsta barnbarn

    SvaraRadera
  2. Tack så hemskt mycket för din recension! Jag blev jätteglad att läsa att du gillar den. Klart du ska läsa ettan också. 😉
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det kommer fler böcker i serien.

      Radera