måndag 23 oktober 2017

Tematrio - #Metoo

Måndag och första arbetsdagen avklarad 😊 men jag har ett jobb jag trivs med så ska inte klaga. Men skönare vore sitta under en palm och läsa en god bok istället för vara ute i snålblåsten. Lyrans noblesser skriver så här denna vecka;

Det undgår väl ingen att mängder av kvinnor, och en del män, tröttnat på sexuella trakasserier, sexuellt våld och kränkningar. Och temat förekommer givetvis i många romaner. Berätta om tre romaner som gestaltar sexuellt våld/kränkningar!

Såld av Natasja . T och Vera Efron är bland de ruskigaste böcker jag läst om övergrepp.
Denna bok handlar om en tjej som blir utsatt för sexuella övergrep av sin bror.
Skrämmande läsning.
Katarina Wennstam har skrivit en hel del böcker om mäns våld mot kvinnor, de är både spännande och skrämmande.
Numera försöker jag undvika dessa typer av böcker man blir så illa berörd, men en Katarinas senaste måste jag läsa.

14 kommentarer :

  1. Hu, ja - Katarina Wennstram är bra! Men usch vad det gör ont att läsa.

    SvaraRadera
  2. Det är ett lite sorgligt tema idag.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Satsa på Wennstam om du ska läsa någon.

      Radera
  4. har inte läst någon av dessa titlar, men jag har med en annan Wennstam. undviker också den här sortens böcker

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst dina två översta, de låter verkligen hemska... Däremot har jag läst alla Wennstams böcker och valde själv en av dem i min tematrio :-)

    SvaraRadera
  6. Tungt tema idag, men intressant ändå.

    SvaraRadera
  7. Såld är den enda av titlarna som jag har läst, men det är en riktigt tung bok.

    SvaraRadera
  8. Har bara läst Wennstam, men hon är mycket bra. Har inte läst de två senaste, får ta tag i dem.

    SvaraRadera
  9. Katarina Wennstam har varit/är en föregångare när det gäller att ge flickor/kvinnor nån sorts upprättelse.

    SvaraRadera