måndag 23 oktober 2017

Camilla Davidsson - Sånger i skymningen

Två år efter den livsförändrande pilgrimsvandringen till Santiago de Compostela har Emma lyckats bryta sig ur ekorrhjulet och lagt det mesta av sitt emellanåt destruktiva
beteende bakom sig. När vi möter henne i Sånger i skymningen har hon just lämnat Fårö efter en sommars arbete på Solgården. Att driva ett pensionat var långt jobbigare än hon väntat sig och hon bestämmer sig för att återigen pilgrimsvandra i Spanien, dels för att få en smula lugn och ro, men även för att få rätsida på tankarna kring Olle, den tjugo år äldre läkaren hon är kär i. De har spenderat sommaren ihop, men undvikit det viktigaste samtalsämnet av alla – frågan om barn.

Pilgrimsvandringen blir inte alls som Emma föreställt sig och en dag får hon ett oväntat samtal hemifrån. Hennes mamma har fått en stroke och ligger på sjukhus med svåra men. Emma lämnar motvilligt Spanien med huvudet fyllt av frågor. Får man vara arg på en svårt sjuk förälder? Kommer mamman att dö? Kommer hon att sörja eller bli lättad i
så fall? Deras relation har varit allt annat än enkel och de har inte setts på närmare två år. Inte minst undrar hon hur det ska bli med Olle – ska de lyckas hitta en framkomlig
väg i barnfrågan, eller har de nått vägs ände?

Sånger i skymningen är den fjärde fristående delen om den unga storstadskvinnan Emma och hennes sökande efter kärlek, lycka och meningen med livet. Det är en
bok om sorg, skuld, förlåtelse och revidering av minnen, men även om barnlängtan, att våga ge sig hän och att vara sårbar. Boken är inspirerad av Camilla Davidssons erfarenheter hur det är att förlora en förälder som man har en komplex relation till och svårigheterna i att bilda familj med någon som redan har barn. Hämtat från Bladh by Bladh

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick förfrågan av Camilla om jag ville läsa den och på Lördagen på Bokmässan hämtade jag den. Då fick jag även träffa Camilla Irl, hon verkade jättetrevlig och rar.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Jättefint omslag och bra textstorlek

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Bra lättförståeligt språk.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, ingenting.

Vad gillade du med boken?

Denna bok började med en vandring i Caminon och den är så underbart beskriven. Trots att hon kanske inte denna gången träffade lika många udda personer. Men man blir helt klart sugen. Tyvärr fick hon avbryta eftersom hennes mor blev sjuk. Det var en hel del i boken som handlade om hennes terapisamtal med Carsten som verkar vara en klok människa. Det jag gillar mest är faktiskt hennes vandringar, det är som jag är med där i hennes ryggsäck och ser allt. Så tycker jag att Olle och hennes kärlek verkar fantastisk, han är supergullig och de gör underbara saker tillsammans. Man kan förstå hans dubier och även hennes längtan efter barn. Det är ingen lätt nöt att knäcka men kärleken övervinner allt, eller?

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Jag tyckte vissa partier var jobbiga att läsa då jag kände igen mig, även om det inte alls var samma för mig.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Emma har man tagit till sig genom böckerna och klart hon är favoriten men jag kan nog tänka mig en Olle jag med. Han verkar störtskön.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Beskrivningar är underbara, jag får verkligen bilder framför mig. Hur det ser ut på platser hon besöker alltifrån Fårö till Caminon.

Vad var annorlunda med denna boken?

Jag tyckte denna var den sorgligaste i serien. Man borde få näsdukar medskickade.

Vad kunde gjort boken bättre?

Nej, det vet jag inte.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Nu är ju serien om Emma slut och jag tvivlar starkt på att det kommer en femte del.
Fast man vet aldrig där finns saker man undrar över. Blir Emma med barn? Gifter sig Olle och Emma?

Sammanfattning.

En feelgood med både hjärta och smärta och hjärna. Brygg lite kaffe/te, tänd några ljus och sätt dig i fåtöljen och läs och njut. För det här är en fempoängare.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Fjärde boken om Emma
Utgivningsdatum 2017-09-27
Förlag Bladh by Bladh
Dimensioner 220 x 150 x 30 mm
Vikt 499 g
SAB Hc
ISBN 9789188429384
Tack Camilla och Bladh by Bladh för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

4 kommentarer :

  1. Visst var den bra! :) Tycker också extra mycket om delarna när hon vandrar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superbra, men det blir nog ingen fortsättning.

      Radera
  2. Jag gillar den här serien väldigt mycket och håller med om näsdukarna. Snörvlade både här och där.

    Jag gillar Harriet. Nu är hon väl inte med så mycket i den här boken, men hon är härlig. ��

    SvaraRadera