måndag 16 oktober 2017

Ewa Klingberg - Manglade dukar och vikta servetter

Utan att riktigt förstå hur det gick till så har Felicia blivit med hus. Inte en vanlig villa, utan en stor fastighet med hyresgäster som nu är hennes ansvar. En av lägenheterna ska hon inreda till sig själv. När Felicia möter den attraktive antikhandlaren Jonathan som vill fylla hennes bostad med tidstypiska möbler vänds hennes liv upp och ned. Felicia tar tacksamt emot inredningshjälp från Jonathan, men vad varken Felicia eller Jonathan känner till är att en av möblerna döljer en gammal hemlighet ... Denna hemlighet leder till Nanny, en ung kvinna som arbetar som piga i ett välbemedlat hem i Karlskrona år 1851.
Ensamheten blir plötsligt ett virrvarr av nya bekantskaper, de gamla murriga väggarna får nytt liv och Felicias sårade hjärta tinar upp. Men hur ska hon hantera en kärlek som är omöjlig redan från början? Nannys och Felicias skilda livsöden vävs samman på ett fängslande vis. Hemligheter från det förflutna blir en del av Felicias liv och påverkar henne på ett sätt som hon aldrig hade kunnat förutsäga. Manglade dukar och vikta servetter är en varm och charmig historia som handlar om vänskap, kärlek och modet att känna tillit. Hämtat från Historiska media

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Minnet är oerhört kort men jag tror jag fick frågan av författarens själv. Genren är feelgood med en historisk anknytning.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Underbart omslag och bra textstorlek

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Bra språk, lättförståeligt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej

Vad gillade du med boken?

När jag började läsa tyckte jag inte den var så speciell men ju längre in i boken jag kom, då var jag bara tvungen att läsa vidare. Jag gillar verkligen då och nutid och ibland nästan att dåtidshistorien om Nanny överväger. Det är så intressant att veta hur de kanske levde och hade det förr i tiden och jag antar att Ewa gjort en hel del research.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Jag hoppade inte över ett enda litet ord.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Trovärdiga karaktärer som man tog till sig allihopa. Nanny blev nog min favorit ändå, kunde mig nästan tänka en bok om bara henne.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar både vad gäller personer och miljö

Vad var annorlunda med denna boken?

Feelgood med historisk touch

Vad kunde gjort boken bättre?

Nej, det vet jag inte

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja tack

Sammanfattning.

Tänk att det ska vara så svårt att sammanfatta en bok man tycker så himla bra om.
Det fanns kärlek, mystisk, förvecklingar och en hel massa annat och jag gillade allt.
En otroligt charmig feelgood med historisk touch, så vill du ha en skön och trivsam stund läs den. 

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 5+
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 358
Utgivningsdatum 2017-05-10
Förlag Historiska Media
Medarbetare Graves, Emma (form)
Dimensioner 215 x 145 x 25 mm
Vikt 517 g
SAB Hc
ISBN 9789175454719
Tack till Ewa och Historiska media för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

3 kommentarer :

  1. Haha ... Jag gick in för att kolla vilken bok som du gett så höga poäng. Tänkte att det säkert skulle vara ett bra lästips. Tji fick jag ... Bugar och tackar!

    SvaraRadera
  2. Visst är den bra! Jag hoppas nästa bok kommer snart :)

    SvaraRadera