torsdag 19 oktober 2017

Hett i hyllan #28

Dags för lite hettingar som Bokföring enligt Monika håller i så här skriver hon;
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?
Jag håller på att städa i sovrummet och rensa mina nattygsbord, där hittade jag en trave med böcker. Bland annat denna:
Handlingen:
Två pojkar växer upp i samma hus i centrala Rom. Guido bor högst upp i högborgerlig miljö och Costantino bor i portvaktsbostaden på gatuplan med robusta arbetarklassföräldrar. Pojkarna utvecklar mot alla odds en kärleksfull vänskap som under tonåren leder till sexuell attraktion. Allt blir plötsligt väldigt komplicerat. De drar sig undan från varandra och lever under många år konventionella familjeliv i olika länder. Men så träffas Guido och Costantino åter som vuxna och upptäcker att åtrån och kärleken från tonåren finns kvar och deras relation blommar upp på nytt, än starkare. Komplikationerna blir stora när de försöker leva ut kärleken och samtidigt bevara sina respektive familjeliv med fruar och barn. Insatserna ökar efterhand och till slut tvingas de göra svåra val som en oförstående omgivning inte är beredda att acceptera, vilket leder till en traumatisk katastrof.
Jag tycker inte det låter som en bok jag skulle gilla men har sett flera bloggar som gett den bra kritik så man får nog försöka.

9 kommentarer :

  1. Den såg jag precis överallt när den kom. Så många verkar ha gillat den.

    SvaraRadera
  2. jag vet att jag tänkt att jag skulle läsa den under en period när jag höll på med italienskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag man tänker att man ska läsa nästan alla böcker som kommer ut men det går inte.

      Radera