torsdag 5 oktober 2017

Helgfrågan v. 40

De senaste veckorna har frågorna handlat en hel del om Bokmässan men nu är den över 😭. Då riktar vi fokus mot något annat.
Klockan 13.00 idag fick vi veta att Kazuo Ishiguro fått Nobelpriset i litteratur 2017 📕.
Ett stort grattis. Översatt till svenska hittar jag denna.
På Storytel fanns dessutom denna men jag  kanske ser filmen, vi får se.
Vad tycker ni om valet av Nobelpristagare 2017?
Kan ni tänka er att läsa något av denna författare?
Var det någon annan du hellre sett fått priset?

13 kommentarer :

  1. Jag har läst två böcker av honom och kan absolut tänka mig att läsa fler. Känns som en ovanligt lättillgänglig pristagare och kanske att det också är ett problem. Jag vill att nobelpriset skall vara var den lite smalare litteratur, den med litterära kvaliteter bortom topplistor och mediacirkus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något av honom men kan tänka mig det, vissa nobelpristagare skulle jag aldrig läst en bok av.

      Radera
  2. Jag har inte läst något av honom men hade koll på honom sedan tidigare :). Är väldigt nyfiken på flera av hans böcker. Återstoden av dagen har jag här hemma så den kan läsas snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har så mycket annat att läsa men kanske någon gång.

      Radera
  3. Jag har läst hans Never let go (är översatt till svenska fast har engelsk titel), och det kändes kul att ha läst något av en nobelpristagare innan han fick det.
    Ska nu läsa något mer av honom men vet inte riktigt vad ännu.
    Ska skriva ett inlägg i morgon, är för trött nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittar inte Never let go på svenska.

      Radera
    2. Länk till bokus och Adlibris svenska Never let me go

      https://www.bokus.com/bok/9789146234760/never-let-me-go/
      https://www.adlibris.com/se/bok/never-let-me-go-9789146234760

      Radera
  4. Kul att ALLA verkade bli tagna på sängen!

    SvaraRadera
  5. Har inte läst något av honom men sett filmerna som de baserat på hans böcker. Känns som om det är ett helt okej val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte påminna mig att jag sett filmerna heller.

      Radera