måndag 16 oktober 2017

Lone Theils - Flickorna på Englandsbåten

Två danska flickor försvann spårlöst på en färja till England 1985. Många år senare dyker ett foto av dem upp i en gammal resväska i en second hand-butik i den lilla engelska kuststaden Brine.

Journalisten Nora Sand som arbetar i London för den danska tidningen Globalt börjar nysta i historien. Hon beger sig till Danmark för att undersöka flickornas brokiga bakgrund på en ungdomsinstitution. Snart dras hon in i ett fall med en ohygglig seriemördare som avtjänar ett livstidsstraff på det beryktade fängelset Wolf Hall. Samtidigt som hennes ungdomskärlek dyker upp oväntat i London gräver Nora så djupt i det gamla fallet att hon till sist får anledning att frukta för sitt liv. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag läste om den i en tidning inför kommande böcker.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Spännande omslag och bra textstorlek.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst och bra.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej

Vad gillade du med boken?

Först tyckte jag inte den var så bra, men den växte liksom och ju längre in jag kom ju mer spännande blev den. Själva upplösningen var minst sagt otippad men grymt spännande.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Jag tyckte nog det var lite mycket hit och dit ett tag innan den tog fart.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Journalisten Nora Sand var lätt att ta till sig, en ganska vanlig person, trevlig och lagom intressant.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Helt okej beskrivningar, även om det kanske inte riktigt var det som gjorde boken.

Vad var annorlunda med denna boken?

Jag vet faktiskt inte

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag tyckte den blev riktigt bra trots en något snårig inledning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja absolut

Sammanfattning.

Efter en något snårig inledning så tar boken sig och det blir en väldigt spännande bok, speciellt på slutet. Nu vill jag läsa mer om Nora Sands.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Nora Sand (del 1)
Antal sidor 358
Utgivningsdatum 2016-08-01
Upplaga 1
Förlag Norstedts
Översättare Margareta Järnebrand
Originaltitel Pigerne fra Englandsbåden
Dimensioner 211 x 143 x 30 mm
Vikt 487 g
SAB Hce
ISBN 9789113073439
Tack till Norstedts för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

1 kommentar :

  1. Den här har jag varit nyfiken ända sedan den kom, men jag har ännu inte skaffat mig den :)

    SvaraRadera