lördag 7 november 2015

Mattias Kuldkepp - Minnesskymning

En ung kvinna hittas död i skogen vid Siljan och spåren leder polisen till den enstörige pensionären Evert Johansson. Tigande döms den gamle mannen under tung bevisbörda till livstids fängelse och bygden är i chock. Alla vill glömma och gå vidare, men varför ville Johansson inte tala? Och var han verkligen ensam om dådet? Den till Dalarna nyinflyttade dykinstruktören Anders Rask kan inte låta saken bero och börjar ställa trevande frågor, men nyfikenheten har sitt pris. Vakande ögon ruvar på en hemlighet och en krypande sanning uppdagas. Inom kort står Anders i centrum för händelser som driver honom och hans familj mot en oundviklig brant. 

Minnesskymning är en klassisk spänningsroman förlagd till det fiktiva samhället Jarlstorp vid Siljan i Dalarna. Handlingen visar ett Sverige i förändring, där konflikter sjuder under ytan i mötet mellan det gamla brukssamhället och den nya ekonomin, där fördomar gror och betvingas, och där kärlek och vänskap ställs på prov. Hämtat från Mörkersdottir förlag

Det kom ett mejl från författaren med en förfrågan om jag ville läsa hans deckare Minnesskymning.
Jag tackade Ja och inom kort kom boken, tyvärr blev den liggande lite i läshögen, undrar fortfarande varför. Men tror det har med omslaget att göra, det tilltalade inte mig. När vi ändå är inne på utformningen, var inte bladen i boken väldigt tunna? Det gick inte spilla några dropper Coca-cola på dem i alla fall, under det mest spännande fick jag lägga boken på tork.
Så kommer vi till handlingen i boken som enligt mitt tycke är väldigt bra, både spännande och ibland trevlig, riktigt småmysig faktiskt. Jag glömmer nästan bort att jag läser en deckare så småmysigt blir det med snooker spel och promenader och då börjar jag tappa intresse lite. Tack och lov kommer en spännande scen och jag vaknar till liv igen. Jag tror nog att boken lätt kunde kortas några sidor för att hålla kvar spänningen och drivet i boken. Men det och papperskvalitén är nog det enda negativa om boken. Sammanfattning: En läsvärd deckare med mycket spänning.  BETYG 4
Inbunden
Språk: Svenska
Antal sidor: 360
Utg.datum: 2015-06-05
Förlag: Mörkersdottir förlag
ISBN: 9789175990538
Tack till Mörkersdottir förlag och Mattias Kuldkepp för recensionsexemplar.
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar