måndag 29 februari 2016

Tematrio - Uppväxtskildringar

Så här skriver Lyrans noblesser idag; 
Just nu lyssnar jag till Ängeln på sjunde trappsteget av Frank McCourt, en alldeles eländig irländsk uppväxtskildring. Och sådana finns det gott om i litteraturen, både (själv)biografiska och fiktiva. Jag har alltid läst och uppskattat barndomsskildringar och det var svårt att begränsa sig till endast tre böcker denna vecka. Men jag hoppas ändå att ni kan ge tips på fler. Berätta om tre bra barndomsskildringar (de behöver inte vara eländiga)!
Glasborgen är nog den mest bedrövliga barndomsskildring jag läst, riktigt hemsk.
Detta är en sann historia om styvdottern som blir både fysiskt och psykiskt misshandlad, även detta en otäck historia. Men idag är hon konstnär och ni kan kolla in hennes fina tavlor här.
Det var ett tag sedan jag läste den men jag tyckte ändå det verkade ha det så himla mysigt i bullerbyn.
Ha en bra måndag.

24 kommentarer :

  1. Alla vi barn i Bullerbyn är ju verkligen mysig! De andra två var helt okända böcker för mig - tack för tips. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så skulle man haft det men det var annat när en annan växte upp.

      Radera
  2. "Glasborgen" har jag läst - den boken har bytt titel, hette "Glas-slottet" (eller om den bytte TILL det namnet, minns inte). Den var ju helt horribel. Barnen blev lämnade helt ensamma utan mat och tillsyn.
    "Bullerbyn" var ju en uppfriskande avslutning när alla bokbloggare tipsar om hemska barndomsskildringar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså har den bytt namn, det visste inte jag. Bullerbyn är underbar.

      Radera
  3. Har faktiskt inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  4. De två första verkar ju hemska. Skönt att Bullerbybarnen fanns med också.

    SvaraRadera
  5. Glasborgen har jag läst för länge sedan liksom Barnen i Bullerbyn

    SvaraRadera
  6. Är inte jätteförtjust i Bullerbyn, det är visserligen idylliskt men händer liksom inte så mycket. Men av de här tre är det ändå den jag skulle välja att läsa - de andra verkar så väldigt tunga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att det inte händer så mycket.

      Radera
  7. Bullerbyn! Jag älskade de berättelserna när jag var liten :)

    SvaraRadera
  8. Älskade verkligen barnen i bullerbyn när jag var yngre. De är så mysiga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja undrar om man tycker de är lika bra idag.

      Radera
  9. Det känns som om jag skulle vilja göra ett återbesök i Bullerbyn :) Det var bra länge sedan.

    SvaraRadera
  10. Bra där med Bullerbyn som alternativ till eländet!

    SvaraRadera