måndag 1 februari 2016

Tematrio -USA

Då var det måndag och Tematrio hos Lyrans noblesser som vill att vi ska;
Berätta om tre läsvärda böcker från USA! 
Har ni ännu inte läst Niceville tycker jag ni ska göra det. Boken handlar om de afroamerikanskas hembiträdena situation i 60-talets USA.
Den handlar om Aisha bint Abi Bakr som redan vid nio års ålder gifts hon bort med profeten Muhammed som då var 50 år . Men det gick inte så illa som man kunde tro, Läs boken eller lyssna på den.
Detta är en gripande bok som kommit som ljudbok också, en självbiografisk bok om en uppväxt i värsta fattigdomen.
Tänk jag fick inte in en enda deckare.

24 kommentarer :

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  2. Niceville är den enda av dessa som jag har läst, men den är riktigt bra.

    SvaraRadera
  3. Niceville är verkligen en bra bok!

    SvaraRadera
  4. Ängeln på sjunde trappsteget har jag räknat till irländsk litteratur...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han föddes i USA och dog i USA men sin barndom hade han i Irland, men sedan flyttade han tillbaka till USA. Så jag tror nog han är lite både och.

      Radera
  5. har inte läst Niceville, men väl de andra två

    SvaraRadera
  6. Har inte läst dessa, men hört talas om Niceville.

    SvaraRadera
  7. Den sista har jag läst - mycket bra - tänker nog på den mest som irländsk, men författaren är ju amerikan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det Åsa, boken utspelas i Irland men författaren är född i USA.

      Radera
  8. Inga deckare! :)
    Jag håller helt med om Stockett, mycket bra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte klokt att jag inte kom på en enda deckare,

      Radera
  9. Niceville är väldigt bra och den funkade till och med som film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var väldigt bra som film, skrattade mycket åt toastolarna.

      Radera
  10. Håller verkligen med dig om Niceville. Helt underbar bok.

    SvaraRadera
  11. Ängeln på sjunde trappsteget var mycket intressant. Har sett filmatiseringen av Niceville, väntar på att jag ska glömma den så jag kan läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland är det dumt att se filmen först.

      Radera
  12. Ängeln på sjunde trappsteget läste jag för länge sedan. Det är en väldigt intressant bok. Niceville har jag i bokhyllan och den skall läsas.

    SvaraRadera