tisdag 23 februari 2016

Clare Mackintosh - Jag lät dig gå

Femårige Jacob och hans mamma är på väg hemåt en mörk och blöt novemberkväll. De har bara en kort bit kvar att gå när han plötsligt släpper taget om hennes hand och springer ut i gatan. Samtidigt kommer en bil körande i rasande fart och Jacob hinner inte undan. Föraren smiter och kvar på gatan ligger den döde pojken. Över honom hukar sig hans svårt chockade mamma. Hela hennes liv har krossats i ett ögonblick.
Fallet hamnar på polisinspektör Ray Stevens bord. Han har inga ledtrådar men är fast besluten att hitta den skyldige, och är beredd att riskera allt för att skipa rättvisa åt en kvinna som drabbats av varje förälders värsta mardröm.
För Jenna är det omöjligt att fortsätta leva i hemstaden Bristol – hennes liv är ödelagt. Det enda hon vill är att lämna allt bakom sig och börja på nytt. Jenna flyttar till en liten by i Wales. Hon försöker desperat glömma sitt förflutna men jagas av fasansfulla minnen. Byns invånare undrar förstås vem hon är och varför hon sökt sig just dit. Men Jenna håller alla på avstånd, släpper ingen in på livet.
Medan polisen arbetar börjar Jenna långsamt tro på en framtid. Men är det alls möjligt att lämna ett liv för ett helt annat?
Det förflutna kommer obönhörligt ifatt henne och dess konsekvenser är förödande. Hämtat från Lind &Co

Den börjar med en fruktansvärd olycka, ett litet barn förolyckas och jag undrar om detta ska bli en riktigt snyfthistoria om den sörjande mamman. För det fixar jag verkligen inte, gråter floder. Men så blir det inte, istället börjar den berätta om Jenna som flyttar från Bristol till en by i Wales. Det tar ganska långt tid innan jag får klart för mig vem Jenna är men samtidigt rullar en dåtidshistoria om Jenna. I början tyckte jag boken var lite småseg, men ändå blev jag väldigt fast, ville verkligen veta hur detta skulle sluta. Så får man följa kriminalkommissarie Ray Stevens och Kate som har hand om smitningsolyckan. Man får även lära känna dem privat och jag tycker det är en trevlig bekantskap. Förminskade resurser gör att det nästan får sluta söka efter smitaren men något händer som gör att fallet får ny fart. Jag börjar förstå hur det hela ska sluta men ändå är det riktigt spännande.
BETYG 5
Inbunden
Språk: Svenska
Serie: Mia Adam (del 2)
Antal sidor: 424
Utg.datum: 2016-01-12
Upplaga: 1
Förlag: Lind & Co
Översättare: Mia Gahne
Originaltitel: I let you go
Medarbetare: Graves, Emma (form)
Dimensioner: 220 x 145 x 40 mm
Vikt: 603 g
SAB: Hc
ISBN: 9789174614817
Tack till Lind&Co för rec.ex
Köp boken på Bokus eller AdLibris eller Cdon

16 kommentarer :

  1. Bästa betyget och goda vitsord, verkar lovande! Reserverat boken på biblioteket och skall låna hem den i morgon. ;)

    SvaraRadera
  2. Ser att du gillar den mycket. Låter ju lovande.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte den var bra, men något seg i början vilket drog ner mitt betyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo lite seg i början var den men sedan tog den sig.

      Radera
  4. Tyckte också den var en fullpoängare!

    SvaraRadera
  5. Jag fick hem denna för ett tag sedan och hade egentligen hoppats hinna läsa den nu i februari, men läsningen har gått så trögt att det inte blir så. Och i mars ska jag ju bara läst hyllvärmare. Men i april, då... ;)

    SvaraRadera
  6. Vill verkligen läsa den här, har bara sett positiva recensioner så klart man blir nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är bra så det löftet infriades

      Radera
  7. Var tveksam till att läsa den först, jag har så svårt för berättelser där barn dör, men det verkar inte vara så mycket fokus vid just sorgearbetet eller att den skulle vara alldeles för gripande, så nu ligger den här och väntar på att jag skall läsa ut ett par andra böcker först. Bland annat Pingvinlektionerna och Simma med hajar. De är gripande på ett helt annat sätt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande får hålla utkik efter dina böcker.

      Radera