fredag 12 april 2013

Bokbloggsjerka 12 – 15 april

Då var det fredag och dags för lite Bokbloggsjerka hos Annika. Denna veckas fråga är:
Kan du ge tips på en bok som man absolut inte kan lägga ifrån sig? Om du kan får du gärna ge förslag på en bok inom så många genrer som möjligt, men det är absolut inte ett krav för att vara med i jerkan. Förslag på en bok är lika välkommet som förslag på tio!
Ja det var inte lätt om man inte vill lista för många, dessutom gör jag detta på min middagsrast(plus lite nu) så tiden är knapp.
Jag väljer tre inom tre olika genrer.
Levande begravd av Peter James, som jag lyssnade på. Den var både otäck och spännande och tanken på att ligga där, under marken i en kista. Usch då.
Jag åt, tvättade, lagade mat, promenerade med denna i öronen, ja till och med morgontoaletten.
Nu säger alla säkert men kom inte med den boken igen men jo, jag tycker den var jättebra och rolig som sjutton.
Hundraåringen av Jonas Jonasson som jag också lyssnade på. Björn Granath gjorde det jobbet superbra. Jag var ute och gick när jag lyssnade och ibland skrattade jag hejdlöst. Folk vände sig om och tittade konstigt, de trodde nog jag var försöksutskriven eller något.
Tuppen är död av Ingrid Noll är nog bland det bästa jag läst. Man får hoppas man inte blir som Rosmarie Hirte när man blir kär, hon går bokstavligt talat över lik för att få som hon vill.
Jag tycker det är uppfräschande när böcker inte går i samma mallar, som här.
Deckare eller roman, njaa lite av varje med en stor portion humor.
Jag gillar att skratta, eller gråta hejdlöst eller ta rollen som Roy Grace och lösa ett mord.
Ha en skön fredag allihopa nu ska jag fixa Ris och räklåda inför kvällen tjejträff.

17 kommentarer :

  1. Sv. Nog kan man läsa den även om man inte är tonåring längre. Det ska ju väl vara en vuxenbok, men är väl mer Young Adult skulle jag tycka. Men man kan tycka om den som vuxen också.

    SvaraRadera
  2. Levande begravd låter spännande! Det finns så många böckerna som jag vill läsa och inte blir de färre när man får så många tips genom andras bokbloggar. Roligt :)

    SvaraRadera
  3. Jag var på vippen att skriva om Hundraåringen själv. Det var verkligen en bok jag sträckläste. Ingrid Nolls bok lät spännande, tack för tipset.

    SvaraRadera
  4. Tuppen är död minns jag som överraskande bra.
    Håller med om Peter James första!

    SvaraRadera
  5. Det här blev ju jättekonstigt. Dina två första är böcker som inte alls föll mig i smaken ;)

    SvaraRadera
  6. Levande begrav låter spännande :).

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst någon av dem men har funderat på Hundraåringen några gånger. Men det har alltid funnits andra böcker som jag hellre vill läsa.

    SvaraRadera
  8. Både levande begravd och hundraåringen har jag läst, håller med o att dom är bra!

    SvaraRadera
  9. Hundraåringen.... har jag länge tänkt låna av min dotter. Tycker att den verkar trevlig.

    SvaraRadera
  10. Det är så roligt med dessa böcker som man går omkring med hela tiden och inte klarar av att släppa taget om! :)

    SvaraRadera
  11. Levande begravd har jag läst, riktigt bra bok :)

    SvaraRadera
  12. Har försökt läsa 100-åringen men det har inte gått - sak göra ett nytt försök, filmen är på g.
    Tuppen är död låter intressant ;-)

    SvaraRadera
  13. Tuppen är död på ljudbok har jag fått rekommendationer om tidigare, kul att den dök upp hos dig för jag hade glömt bort den :)

    SvaraRadera
  14. Håller på med hundraåringen, kan bara säga att jag fullkomligt älskar den.

    SvaraRadera
  15. Det här var böcker som är helt i min smak! :)

    SvaraRadera
  16. Har läst den första och den sista men inte tvåan. Gillade de två jag läst skarpt!

    SvaraRadera