tisdag 23 april 2013

Tematrio - Världsbokdagen

Idag firar vi Världsbokdagen och jag vill gärna uppmärksamma detta med en tematrio om böcker från hela världen. Berätta om tre böcker från skilda delar av världen som du gärna vill rekommendera den som vill lära sig eller förstå mer av andra "kulturer"! Så skriver Lyran på  sin blogg.

Först tänkte jag, nej jag ska nog inte vara med, läser inte böcker från andra länder, men så kom jag på.
Det har jag precis gjort.
En tesked jord och hav av Dina Nayeri handla verkligen om andra kulturer, längre ner i bloggen kan ni läsa mer om boken.
Denna handlar om samma land Iran men jag tycker denna bok var så himla bra och även vacker. Hoppas verkligen det kommer en fortsättning.
Nu har vi hamnat i Indien och närmare bestämt i Bombay. Det var ett tag sedan jag läste boken men kom ihåg att den var mycket intressant.Dessutom är det mer eller mindre en hyllning till staden.
Ha en bra Världsbokdag

7 kommentarer :

  1. Jag läser gärna böcker från hela världen, och nu har jag fått tre fina tips till! Tack :)

    SvaraRadera
  2. Alla dessa är böcker som jag är sugen på att läsa framöver.

    SvaraRadera
  3. Fjäril i koppel har jag stående här och jag ser verkligen fram emot att läsa den, men det dröjer nog ett tag till.

    SvaraRadera
  4. De två första har jag ju faktiskt läst:-) Och den tredje är hyllvärmare men omfattningen avskräcker lite...

    SvaraRadera
  5. Jag har hört att det ska komma ytterligare två böcker efter Fjäril i koppel, men det har varit väldigt tyst om det på sista tiden.

    En tesked jord och hav är jag sugen på :)

    SvaraRadera
  6. Ja jättetyst om dem, ska kolla om hon har en hemsida
    Mia

    SvaraRadera