måndag 22 april 2013

Dina Nayeri - En tesked jord och hav

I en liten by i norra Iran bor 11-åriga Saba Hafezi och hennes tvillingsyster Matab i början av 80-talet. Deras största intresse är Amerika. De gör listor med engelska ord, samlar på illegala Life-tidningar, insmugglade band med tv-serier och pop-musik. Så när Sabas mamma och syster försvinner och lämnar henne och pappan ensamma i Iran är Saba övertygad om att de har flyttat till USA utan henne.
Förtvivlad längtar hon efter dem och efter det västerländska liv hon tror har förvägrats henne. Men hennes föräldrar har lärt henne att ” hela livet står skrivet i blodet” och att tvillingar lever samma liv, även om de är åtskilda av jord och hav.
Medan vi får följa Sabas uppväxt, föreställer sig Saba hur hennes syster upplever den västerländska versionen av hennes liv. Men där Sabas värld innehåller begränsningarna och brutaliteten under det islamistiska styret har hennes syster en frihet och kontroll som hon själv bara kan drömma om.

En tesked jord och hav är fylld med färgstarka karaktärer och har en suggestiv berättarröst som blandar rytmen från traditionell iransk berättarkonst med modern västerländsk prosa.

"Romanhandlingen är skickligt komponerad, upphängd på tvära kast och svåra valsituationer. Olika berättarröster bryts mot varandra och spänningen hålls hela tiden vid liv. Under tiden förmedlas en skrämmande bild av diktaturens grymhet. Romanen är lättläst och den svenska språkdräkten övertygar."
- BTJ, lektör Anders Sjöbohm Kopierat från Damm Förlag

Den börjar dramatiskt med att Saba ser sin mamma och tvillingsyster försvinna från en flygplats i Iran. Självklart tror Saba att mamma och syster rest till USA, tvillingsystrarnas gemensamma intresse var att läsa tidningar och se filmer från USA. De lärde sig även engelska. Med tiden bleknar dock minnet och Saba vet inte längre vad hon sett. Inför sina vänner Reza och Ponneh berättar hon fantasisagor om hur hennes syster har det i USA. Jag är smått allergisk mot den typen av fantasier, det kändes inte riktigt trovärdigt.
Efter den dramatiska början så blir det ganska platt och jag kommer inte in i boken igen. Jag kan inte riktigt ta till mig personerna i boken och jag tycker Saba har det ganska bra (jämfört med andra flickor i landet), snäll pappa och kompisar. Dessutom verkar det inte råda brist på pengar och de verkar ha en underbar sammanhållning i byn. Hon har tre surrogatmammor som tar hand om henne.
Då det börjar bli riktigt intressant är när hon gifter sig då händer även saker som får ödesdigra konsekvenser för Saba.

Boken är ojämn, ibland jättebra och intressant. Vissa avsnitt griper tag i en rejält och man blir förbannad över alla korkade regler i Iran.
Nackdelen är att det inte fanns en liten ordförklaring längst bak till alla kursiva ord på persiska, nu fick man sitta och googla allt.
Språket, ja det är väldigt mycket ord och även ett par stavfel, men det är det säkert i mitt inlägg också.
BETYG 3
Inbunden
Språk: Svenska
Antal sidor: 446
Utg.datum: 2013-03-27
Upplaga: 1
Förlag: Damm förlag
Översättare: Ylva Stålmarck
SAB: Hce
ISBN: 9789173517379

2 kommentarer :

  1. Jag tyckte också den var lite ojämm.
    Att leva i ständig skräck att bli avslöjad av mullorna måste vara hemskt tycker jag så jag vet inte om jag tyckte att Saba hade det bra, men jag förstår ändå vad du menar, hon har mer än man först tror.

    SvaraRadera
  2. Ja precis och i jämförelse med övriga i det landet. Bäst jag lägger till det så ingen missförstår mig.
    Mia

    SvaraRadera