söndag 14 april 2013

Söndagsläsning - Dina Nayeri - En tesked jord och hav - 125 sidor lästa

Jag läser nu en bok som jag fått genom mina flinka fingrar eller ja säg tur då.
Det är Dina Nayeris bok En tesked jord och hav och visst är omslaget underbart.
Kolla hennes hemsida och här finns en intervju med henne.
Hon kom till USA 10 år gammal och minns inte så mycket från Iran, utan hon har gjort en otrolig research inför boken.
Till boken finns även en playlist, kolla hennes hemsida. I boken lyssnar nämligen Saba, huvudrollinnehavaren, mycket på amerikansk musik.

Boken började jättebra med en dramatiskt inledning med att Sabas mamma och tvillingsyster försvann på flygplatsen. Men sedan planar det ut, man får följa Saba och hennes vänner från elva års ålder och just nu är hon 18 år och hon drömmer och fantasierar. Jag som är van vid deckare tycker det är lite fattigt på händelser, man väntar hela tiden på att hon ska få reda på vad som hänt med hennes syster och mor.
Är det fel på mig, jag kanske är för otålig?

2 kommentarer :

  1. Tycker också att den är lite trög att komma in i. Samtidigt är det otroligt hjärtskärande och sorgligt att tvillingarna separeras. Sen vad som egentligen hänt visar sig väl så småningom (hoppas jag).

    SvaraRadera
  2. Cool med en playlist! Jag läser nästan bara deckare så jag skulle vara som dig, bara undra när jag ska få ledtrådar...

    SvaraRadera