söndag 20 januari 2019

Jonas Moström - Skuggorna ruva

Det är den kallaste vintern på decennier och kylan slår hårt mot det lilla jämtländska samhället Svartviken. Byns uppskattade luciafirande står för dörren, men själva lucian, sextonåriga Ebba Lindgren, dyker inte upp till sin egen kröning. Hon lämnade hemmet för att gå de femhundra meterna till kyrkan, men kom aldrig fram.

Nya och gamla konflikter blossar upp när alla plötsligt misstänker alla.Efter fem dagar lägger polisen i Östersund ner sökandet efter Ebba. Dagen därpå hittas hennes lärare brutalt knivhuggen till döds i sitt kök.

När dagarna går utan att den lokala polisen närmar sig en lösning kallas Nathalie Svensson, Johan Axberg och de andra medlemmarna i Rikskriminalens gärningsmannaprofilgruppin.

Det blir en svår utredning där de snabbt inser att de måste nå in i byns innersta för att ha en chans att lösa fallen. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de andra i serien och bad om att få denna också, men det var tydligen för sent. Då fick jag lyssna på den istället.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Snyggt omslag som överensstämmer med innehållet. Jag började faktiskt lyssna på boken på Lucia dagen men sen kom den där julen i vägen.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Bra uppläsning av Marie Richardsson

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, det kan jag inte påstå.

Vad gillade du med boken?

Jag fann det lite svårt att hänga med i alla svängar men det kan lika väl bero på mig som på innehållet. För mig var det en helt okej deckare men absolut inte den bästa i serien.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, det var nog mer att jag fick backa bandet några gånger.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Jag gillar karaktärerna även om jag tycker Axberg får skärpa till sig lite.  Jag har nog ingen speciell favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Helt okej men varken mer eller mindre.

Vad var annorlunda med denna boken?

Den är nog ganska lik en vanlig deckare.

Vad kunde gjort boken bättre?

Den kunde varit lite klurigare.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, jag tror det.

Sammanfattning.

En lite rörigare bok, men kan bero på att jag lyssnade istället för läste. Denna var helt okej, men inte den bästa i serien.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (269.8 MB)
Språk Svenska
Inläsare Marie Richardson
Utgivningsdatum 2018-09-17
Förlag Lind & Co Förlag
ISBN 9789177794486
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon.

2 kommentarer :

  1. Den ligger i min läslista. Jag blev lite trött i slutet av förra boken.

    SvaraRadera
  2. Jag heter Antonio luara, från Stockholm - Sverige, jag är läkare av yrke. Detta är en väldigt glad dag i mitt liv att dela med dig här hur jag fick min sanna kärlekspartner hemma. Dr. Oduduwa hjälpte mig med magiskt kärleksförtryck för att återställa min ex pojkvän tillbaka efter 2 års separation. Han är hemma till mig nu vi älskar varandra mer än någonsin tidigare. Jag rekommenderar att alla kan få samma hjälp från honom via kontaktadress: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
    Jag rekommenderar uppriktigt Dr. Oduduwa att kontakta denna spiritualist - Love spell portion till ....
    * få tillbaka din ex kärlekspartner,
    * återställa kärleksförhållande mot förlust
    * förena trasiga äktenskapsförhållanden
    * magisk kärlek för att komma tillbaka
    * sluta skilsmässa
    * Älskar stava för att undvika att fuska par
    * Älskar stava för att sluta dela
    * Talisman ring för kärlek dominans.
    * magisk stavring för kärlek. etc.
    e-postmeddelande kommunikation med Dr.Oduduwa alla dina problem är över inom några dagar efter att kärlek stavning delaktivering för dina räkning.
    Jag försökte och det fungerar till mitt bästa.
    (Dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera