torsdag 3 januari 2019

Hett i hyllan #76

Jo, det är torsdag idag, man blir helt snurrig av alla helgdagar. Bokföring enligt Monika la idag upp sitt 177 Hett i hyllan. Men jag är på mitt 76:e inlägg och har många olästa kvar.
Handling:
"Vithuvud har tagit min syster! Vi måste fara efter och ta tillbaka henne!"

Men ingen rörde sig. De såg bort, tittade ner i sina glas, började mumla saker till varandra, och snart var det någon som sa: "Siri, din syster är borta. Så är det med dem som Vithuvud tar. De finns inte mer."

Den fruktade piraten Vithuvud rövar bort barn och tvingar dem att hacka fram diamanter i en mörk och farlig gruva. Så fruktad är Vithuvud att ingen vågar söka efter barnen och alla vet att ingen överlever länge i hans gruva. Men den dag han tar Siris lillasyster, Miki, får han en motståndare han aldrig räknat med. Siri gör det som ingen annan vågar - ger sig ut på jakt efter Vithuvuds ö, trots att hon själv är livrädd. För hon vet hur rädd lillasyster Miki måste vara i piratens våld. Ensam i gruvans mörka gångar.

En fantastisk äventyrshistoria om systerskap, vänskap, rädsla och mod, rikt illustrerad i svartvitt av Alexander Jansson.

8 kommentarer :

  1. Frida Nilsson fick jag tips om av bibliotekarien, har lånat ett par böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna ska läsas så klart jag har också läst en tidigare bok av henne.

      Radera
  2. Känner inte till den författaren eller boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har blivit Augustnominerad flera gånger.

      Radera
  3. Barnböcker blir det inte så mycket för mig, jag har passerat bäst före datum för längesedan :)

    SvaraRadera
  4. Den där boken har jag nog sett någon gång men inte läst.

    SvaraRadera
  5. Den där har gått som radiokalender någon jul (vet inte vilken) och båda mina små har lyssnat på den i skolan. Jag har också lyssnat tillsammans med dem om de har varit sjuka så att de inte skulle missa något avsnitt och den är jättespännande!

    SvaraRadera