torsdag 31 januari 2019

Hett i hyllan #80

Då var det torsdag och dags för en Hett i hyllan som Bokföring enligt Monika håller i.
Denna bok damp ner som ett överraskningsexemplar och är tyvärr nummer 3 i serien.
Handling:
Nyår 1357 utmanar självutnämnde kung Erik Magnusson sin far Magnus Eriksson om makten över Sverige. Magnus tvingas anta skambud och döma hertig Bengt Algotsson för laglös. Allt för att slippa dra blankt vapen mot sonen.

Anna Maria Olofsdotter lever ett spartanskt liv som sömmerska i danska Roskilde. När nöden är som störst får hon en anonym beställning på en exklusiv dräkt och inser att otaliga dörrar skulle öppnas om hon lyckas ro kreationen i hamn. Blir den hennes räddning eller fördärv?

Den tidigare sturske Erik märker snart att det kan blåsa kallt på toppen. Hans farmor, hertiginnan Ingeborg, och Karl Ulfsson av Tofta ingår en hotande pakt en pakt i ekens tecken. Till råga på allt är hans maka, danska Beatrix, missnöjd med honom: både över vad som försiggår på den politiska arenan och i den äktenskapliga sängen.

I ekens tecken är den fristående avslutande delen i Bodil Mårtenssons romantrilogi förlagd till medeltiden, uppföljare till Blodbokens tid och Kastanjeträdets makt. Genom att skickligt väva samman fakta och fiktion levandegör Mårtensson en knapert dokumenterad bit av Sveriges historia.
Jag skulle kunna lyssna på dem på Storytel men tyvärr är det Mats Eklund som läser upp böckerna och hans knarrig stämma gillar jag inte.

4 kommentarer :

  1. Jag har inte läst något av henne och jag har nog egentligen aldrig varit sugen på att göra det.

    SvaraRadera
  2. spännande omslag, inte läst av författaren.

    SvaraRadera
  3. Har läst första dele i den trilogin och ville fortsätta med serien men det blev inte av då. Kanske att jag skulle ta itu med den nu.

    SvaraRadera
  4. Åh, en serie om medeltiden i Sverige. Min svaghet. Jag har ju inte några problem med Eklund. Vi får se.

    SvaraRadera