torsdag 17 januari 2019

Hett i hyllan #78

Torsdag och dags för lite Hett i hyllan som Bokföring enligt Monika håller i.
Det har blivit en hel del böcker i Hett i hyllan, någon gång när jag har tid ska jag skriva upp alla, annars finns risk för de kommer mer än en gång. Mitt minne är som en guldfisk, fast de har nog bättre än mig. Min app fungerade inte till att ladda upp, typiskt.
Denna hittade jag i min pockethylla dock är det tredje boken i en serie😒. Handlingen:

Fårö, december 1937: Ångaren Argo förliser i tät dimma utanför Fårös kust. Besättningen omkommer, men en kvinnlig passagerare räddas ur vraket. I sin famn håller hon krampaktigt en träkista. Vem är hon och vad är det hon vägrar lämna ifrån sig?

Stockholm, 1982: Dr. Jakob Lundberg, en av Sveriges främsta experter på seriemördare, åtalas för mordet på sin fru. Samtidigt erkänner en av Lundbergs patienter samma brott, men avförs från utredningen. Några år efter avslutat fängelsestraff påträffas den kände psykologen död i sitt hus på Fårö. Polisen betecknar dödsfallet som självmord och utredningen läggs ned.

Köpenhamn, 2003: Rättsmedicinaren David Lagerquist övertalas att delta i dokumentärfilmaren Carl Lundbergs senaste filmprojekt. Lundberg är säker på att hans far Jakob blev mördad och misstänker att dödsfallet hänger ihop med Argos förlisning. Lundberg vill lösa mysteriet och samtidigt dokumentera arbetet. 

Ett upphittat människoben leder David in på en resa kantad av oväntade möten och mörka familjehemligheter. Hans aningslösa nyfikenhet driver honom att gräva djupare, men försätter honom samtidigt i livsfara. Frågetecknen hopar sig, och spåren leder till Avdelning 36 på Säter, där Sveriges mest beryktade seriemördare visar sig vara mycket villig att svara på frågor...

10 kommentarer :

  1. Den känner jag inte till, men den låter ju spännande

    SvaraRadera
  2. Det var en helt okänd för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nästan för mig med, hittade den i pockethyllan.

      Radera
  3. Den låter okej om det är del tre i en serie. Det är sådant som får mig att aldrig läsa boken, men det är jag där.

    SvaraRadera
  4. Låter spännande! Jag "taggar" hett i hyllan och har också tänkt göra en lista. Fast jag går kronologiskt efter det datum jag införskaffat den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag taggar med men har väl inte riktigt samma ordning. En genomgång i bokhyllor vore på sin plats.

      Radera
  5. Det är så jobbigt det där, när man får tag i en bok som är en senare del i en serie. Jag klarar knappt att läsa den då.

    SvaraRadera