tisdag 29 januari 2019

Veckans topplista - Vecka 5: 1800-talet

Jag antar att vi ska lista bra böcker som på något vis handlar om 1800-talet. En klar favorit hos mig är en trilogi och det är den sista boken som går in i 1800-talet.
Läs serien den är så bra.
Ann Rosman har ofta en dåtid i sina deckare om Karin Adler, just denna i denna bok är tiden 1802 då Metta står inför rätta misstänkt för mord.
Detta är också en serie om tre systrar, den är så himla bra, läs den.
En superbra serie till där man får följa Bricken genom livet, detta är första delen.
Ett mord som faktiskt hänt i verkligheten.

20 kommentarer :

  1. intressanta titlar, Rosman gör bra research på gamla händelser.

    SvaraRadera
  2. Vibeke Olssons böcker om Bricken har jag länge tänkt läsa men det har inte blivit av ännu. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
  3. Åh, Vibeke Olsson, så bra författare.

    SvaraRadera
  4. Har läst 3 av 5. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  5. Jag vill läsa allihop. Särskilt Anna Laestadius Larssons serie, efter att ha lyssnat på henne på Sigtuna Litteraturfestival förra våren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är intressant när de skriver om 1800-talet och hur de levde då. Om inte annat märker man hur bra man har det nu.

      Radera
  6. Inga gudar jämte mig vill jag läsa!

    SvaraRadera
  7. Mercurium tycker jag har varit den bästa av Rosman. Hittills :)

    SvaraRadera
  8. Dom sista två har jag läst, riktigt bra båda.

    SvaraRadera
  9. När det gäller de tre första böckerna så har jag påbörjat serierna som de ingår i. Tror faktiskt att jag har Caroline Erikssons bok på plattan.

    SvaraRadera
  10. Ann Rosman måste jag läsa mer av någon gång. Har bara läst en och den gillade jag.

    SvaraRadera
  11. sågverksungen lyfter jag i ständigt och jämt

    SvaraRadera
  12. Tar med mig några tips härifrån!

    SvaraRadera