torsdag 24 januari 2019

Hett i hyllan #79

Då var det dags att presentera lite Hyllvärmare igen, som vanligt håller Bokföring enligt Monika i taktpinnen.
Anthony Doerr - Ljuset vi inte ser började jag på men sen kom något emellan.
Handling:
Den franska flickan Marie-Laure har nyligen blivit blind och kan bara tolka krigets fasor genom ljud, dofter och beröring.

I Tyskland drömmer barnhemspojken Werner om att bli radiotekniker, men kan bara undslippa ett hårt liv i kolgruvan genom Hitlerjugend.

När Marie-Laure flyr det ockuperade Paris och Werner skickas på ett hemligt uppdrag förenas deras öden i Saint-Malo en stad som kommer att totalförstöras av kriget.

Ljuset vi inte ser är en gripande historia om människor som, mot alla odds, kämpar för att överleva. En fängslande berättelse om den grymhet som en gång slog klorna i Europa och om den godhet som göms i djupet av våra hjärtan.
Den har fått superbra kritik men jag tror det är sidantalet som skrämmer mig.
Har ni läst den?💇

5 kommentarer :

  1. Den har jag läst och tyckte den var bra.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst den. Hade jättehöga förväntningar så jag blev besviken. Men den är bra.

    SvaraRadera
  3. Läste den nu i en samläsning på Instagram. Blev lite besviken på den.

    SvaraRadera
  4. Får fundera lite om det är något för mig.

    SvaraRadera