måndag 28 januari 2019

Klaus Hagerup - Flickan som ville rädda böckerna

När två av Norges absolut främsta skildrare av barn-och ungdomslitteratur slår sig samman uppstår gnistor! Klaus Hagerup och Lisa Aisato har skapat ett universellt och magiskt äventyr för alla som älskar böcker!Anna älskar böcker och sina vänner som lever för evigt inuti böckerna, men Anna ska snart fylla 10 år. Något hon inte ser fram emot eftersom hon är rädd för att bli gammal och dö. Men hon tycker faktiskt så mycket om att läsa att en av hennes bästa vänner är bibliotekarien fru Monsen, trots att hon är över 40 år! En dag berättar fru Monsen om vad som händer med de böcker som ingen lånar på biblioteket. De försvinner och förstörs av den mystiske Milton Berg. Men vad händer med alla de som bor i böckerna då? Anna står nästan inte ut med tanken. Hon måste rädda böckerna! Men hur!?En underfundig och poetisk berättelse om kärleken till böckernas magiska värld och dess invånare.Flickan som ville rädda böckerna är den osannolika boksuccén som såldes till 17 länder med budgivning och auktioner på mindre än 2 månader."Folk var som galna, de stal böckerna som stod utställda" Evy Tillman, agent på Oslo Literary Agency"Jag har aldrig sett på maken, det bara exploderade" Klaus Hagerup, författare"Jag är lite chockad och jätteglad" Lisa Aisato, illustratör Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den på en blogg, tror det var Vargnatts bokhylla och blev nyfiken, så jag lånade den.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?



Helt fruktansvärt underbara bilder.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och fint.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag älskade verkligen boken, dels handlar den om böcker som vi bloggare har en alldeles speciell kärlek till. Så är illustrationer så oerhört vackra att jag nästan trillar av stolen. Berättelsen är det inte heller något fel på, väldigt fyndigt uttänkt. 

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Ja, men kan man annat än tycka om Anna, med kärleken till böckerna och allt.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar som klart förstärktes av de underbara illustrationerna.

Vad var annorlunda med denna boken?


Den hade sjukt snygga illustrationer, en del skulle jag vilja rama in.

Vad kunde gjort boken bättre?


Nej inget.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja gärna.
Sammanfattning.


En oerhört fin barnbok som jag tror vi bokbloggare tycker extra mycket om. Flickan som vill rädda böckerna har en fin berättelse, lite mystik och även lite spänning.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden (Halvklotband)
Språk Svenska
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 70
Utgivningsdatum 2018-09-10
Förlag Bonnier Carlsen
Översättare Lotta Bergqvist
Originaltitel Jenta som ville redde bökena
Illustratör/Fotograf Lisa Aisato
Dimensioner 246 x 195 x 6 mm
Vikt 392 g
SAB Hcf
ISBN 9789178030729
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon.

2 kommentarer :

  1. Den här är en sån bok som jag känner att jag vill ha hemma i bokhyllan. Som man kan plocka upp lite när man känner för det och bläddra i. :)

    SvaraRadera
  2. Jag heter Antonio luara, från Stockholm - Sverige, jag är läkare av yrke. Detta är en väldigt glad dag i mitt liv att dela med dig här hur jag fick min sanna kärlekspartner hemma. Dr. Oduduwa hjälpte mig med magiskt kärleksförtryck för att återställa min ex pojkvän tillbaka efter 2 års separation. Han är hemma till mig nu vi älskar varandra mer än någonsin tidigare. Jag rekommenderar att alla kan få samma hjälp från honom via kontaktadress: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
    Jag rekommenderar uppriktigt Dr. Oduduwa att kontakta denna spiritualist - Love spell portion till ....
    * få tillbaka din ex kärlekspartner,
    * återställa kärleksförhållande mot förlust
    * förena trasiga äktenskapsförhållanden
    * magisk kärlek för att komma tillbaka
    * sluta skilsmässa
    * Älskar stava för att undvika att fuska par
    * Älskar stava för att sluta dela
    * Talisman ring för kärlek dominans.
    * magisk stavring för kärlek. etc.
    e-postmeddelande kommunikation med Dr.Oduduwa alla dina problem är över inom några dagar efter att kärlek stavning delaktivering för dina räkning.
    Jag försökte och det fungerar till mitt bästa.
    (Dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera