måndag 15 maj 2023

Lotta Hoffback-Kaljo - Visingsö – en Ö för de små

Denna bok för de allra minsta handlar om Visingsö som ligger mitt i Vättern.Ön blev till när Jätten Vist kastade ut en stor grästuva för att kunna kliva över sjön.

Eller så har Ön alltid legat där.
Det kan ju vara en saga …

Hela berättelsen om Jätten, En Liten Vätte, Vilda och delar av Öns spännande historia finns att läsa i kapitelboken ”En Ö mitt i historien” av samma författare och illustratör. Hämtat från Visto förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Visto förlag och tyckte det lät intressant. 

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Illustrationerna är gjorda av Maria Hugoson Sjögren och är verkligen fina. Omslaget består av Jätten och Visingsö.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej då.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte mycket om boken och kände igen en hel del sedan jag var där.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Denna boken är för mindre barn 3 - 6 år, men hon har gjort en bok för de äldre barnen med, den skulle jag vilja läsa.

Sammanfattning.


Förr var det alltid så att årskurs 3 åkte till Visingsö som både skolresa och för att läsa sig lite. Så berättelsen om Jätten som slängde ut en grästuva i Vättern har man hört innan. Men ska man göra ett besök med barnen till Visingsö så vore det utmärkt att läsa denna bok innan. Den innehåller dessutom så vackra illustrationer och vanliga bilder.
Dessutom innehåller den en liten Vätte som sover i en strumpa. Väldigt läsvärd.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 32
Utgivningsdatum 2023-04-11
Förlag Visto Förlag
Illustratör/Fotograf Maria Hugoson Sjögren
Dimensioner 215 x 158 x 7 mm
Vikt 190 g
SAB Hcf(yb)
ISBN 9789180731904
Min bok var ett recensionsexemplar från Visto förlag. 💛🧡💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar