onsdag 24 maj 2023

Anna Platt - Ingen du älskar kan dö

Lena har lämnat ett trasigt äktenskap för att uppfylla sin dröm om att öppna ett pensionat på Mallorca. Men i en grop på hennes nya tomt hittas en död man. Renoveringen stannar av och Lena dras in i sökandet efter mannens identitet.

I Stockholm inleder Bianca en passionerad affär med sin gifta chef, samtidigt som hon tampas med saknaden efter sin bror som försvann spårlöst fyra år tidigare.
Och i Sligo på Irland upptäcker Shane att den man som han har trott var hans pappa inte är det. Så vem är då hans biologiske far?
Efter den kritikerhyllade debuten Vi faller återkommer Anna Platt med ett intrikat romanbygge om tre människor vars öden vävs samman av ett brott. Anna Platt är verksam som manusförfattare och har arbetat med tv-serier som Det som göms i snö, Knutby, Huss och Partisan. Hon tillbringade sina första år i USA men flyttade till Linköping med sin familj när hon var åtta år gammal. Hon har även bott på Irland och Mallorca. Idag lever hon i Stockholm. Hämtat från Storytel

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag valde ut den för att den är nominerade till Årets bok 2023 och den klassas som en Deckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag tycker omslaget är ganska intetsägande om jag ska vara ärlig, absolut inget som lockar. Uppläsare Ellen Jelinek gör ett superbra jobb.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Bra språk och bra uppläsningen

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte om boken men om den var så "extra" vet jag inte.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Man fick följa tre karaktärer som var ordentlig presenterade. Bianca som strular med sin chef. Lena som köpt ett hus i Mallorca och Shane som helt plötsligt får reda på att hans pappa inte är hans pappa. Lena är min favorit för hon gör nog den man själv skulle önska sig men men ..

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Beskrivningarna var helt okej, vad jag förstår har författaren bott på de olika ställena.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag hoppas hon skriver mer deckare.

Sammanfattning.


När man börjar läsa om de olika karaktärerna undrar man hur i hela friden författaren ska knyta ihop säcken. Men allt hänger ihop på något vis och det är hur, som man får följa i boken. En väldigt väl genomtänkt bok och visst är det en bladvändare, man vill verkligen veta vem som ligger i gropen. Klart läsvärd bok, men Årets bok vinnare, njaa.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3+
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (240.7 MB)
Språk Svenska
Inläsare Ellen Jelinek
Utgivningsdatum 2023-01-17
Förlag Bazar Förlag
ISBN 9789180064521
Min bok var en ljudbok från Storytel 🤎🖤🤎

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar