onsdag 10 maj 2023

Ulrika Hjorth - Mera ljud - På nattåget

På tågstationen finns massor av spännande saker. Och massor av ljud! Följ med Majken och pappa på det stora nattåget och upptäck vad som händer och låter där. Ser sängarna ut som hemma? Och vad hör Majken när hon spolar i toaletten?

I slutet av boken finns ett roligt kom-i-håg-uppslag där du kan hjälpa Majken att minnas hur alla saker på tåget ser ut. Och hur dom låter …Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Idus förlag. Det är en barnbok.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jättefint omslag och supergullig illustrationer av Jonas Karner.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej då.

Vad gillade du med boken?


Jag tokgillade den.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Majken och hennes pappa, de är mysiga båda två.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar och de fina illustrationer hjälper till.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag får nog hålla koll på denna författare.

Sammanfattning.


En jättegullig barnbok som handlar om ljud och det är otroligt när man tänker efter hur mycket ljud det finns omkring oss. Denna bok fick mig att inse det. Den handlade också om att åka tåg och då speciellt nattåg. En riktigt mysig barnbok med härliga illustrationer. 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 0-3 år
Antal sidor 32
Utgivningsdatum 2023-02-23
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Jonas Karner
Dimensioner 215 x 175 x 8 mm
Vikt 212 g
SAB Hcf(yb)
ISBN 9789176348840
Min bok var ett recensionsexemplar från Idus förlag 💚💛💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar